Генетици разкриха произхода на Ледения човек Йоци

Ледения човек Йоци

Майката на прочутия Йоци – Алпийския леден човек, чиято мумия е открита в Тирол в края на ХХ век, е принадлежала към малка и затворена алпийска популация, изчезнала напълно в наши дни, твърдят учени в статия, публикувана в сп. Scientific Reports.

Леденият човек е намерен в Алпите на границата между Италия и Австрия през 1991 г. Първоначално се смяташе, че това е загинал алпинист, но след това станало ясно, че мумифицираното тяло е на повече от 5000 години – останките на Йоци са датирани в периода от 3365 г. до 3118 г. пр.н.е. Леденият човек е загинал от стрела, попаднала в рамото му.

Учени под ръководството на Алберт Цинк (Albert Zink) от Института на мумията и ледения човек в Болцано (Италия) е започнала възстановяването на генома на Йоци в средата на 2010 година и е представила първите резултати от неговото изучаване преди почти четири години.

© www.oetzi-bz.it

Изследователите са изяснили, че Йоци е бил болен от борелиоза (лаймска болест), намерили са негови близки роднини по бащина линия – жители на Сардиния и брега на Тиренско море, а също така са открили, че е бил разположен към инфаркт и не можел да пие мляко, тъй като му липсва ген за поносимост към лактоза.

Както отбелязват Цинк и колегите му в новата си статия, оставала още една голяма тайна – коя е била неговата майка и съществуват ли нейни потомци на Земята днес. За разкриването на тази тайна учените възстановили митохондриалната ДНК – генетичен код, съдържащ се в митохондриите, „енергостанциите“ на клетките, предавани от майката на детето, и я съпоставили с аналогични части на генома на съвременните и древните европейци.

Общо генетиците са анализирали над 1000 генома, отнасящи се към хаплогрупа К1, към която вероятно принадлежи Йоци, което им позволило с достатъчна точност да определят имат ли потомци майката на Ледения човек днес в Европа и да разберат къде е живяла тя.

Както показал анализът, Йоци и роднините му по майчина линия били коренни жители на Тиролските Алпи, които живели в малка и затворена популация, която не напускала планината и не се е смесвала с други жители на Централна Европа. Всичките ѝ представители са измрели към днешна дата.

Представителите на тези „планинци“, както показват изчисленията на Цинк и неговите колеги, са попаднали на територията на най-високата планина в Европа преди около 5300 години – около три хиляди години след като предците на бащата на Йоци – фермери носители на хаплогрупа G2a – са мигрирали от Близкия изток към Европа. Последвалото „преселение на народите“ в Бронзовия век очевидно е било една от причините за измирането на тази затворена популация, заключават учените.