Генетици ще правят елха, която да свети сама

University of Hertfordshire

Генетици от университета на Хартфордшир намислиха как с помощта на генното инженерство да накарат елховите иглички да излъчват собствена светлина. За тази цел те се готвят да присадят на елхата два гени, взети от медуза и светулка. Единият от тях отговаря за производството на зеления флуоресцентен белтък, а вторият изработва ензима луцифераза.

Младите дръвчета ще бъдат заразявани с безобидна бактерия, която носи необходимите гени и ще ги включва в ДНК на дървото. След това с помощта на химическото вещество луциферин, включен в състава на подобренията, ще бъде активиран ензим, който на свой ред ще „включва” светещия белтък. Накрая модифицираните елхови иглички ще светят както в тъмното, така и при дневна светлина.

Колкото и фантастична да изглежда тази идея, при нейната разработка учените са се опирали на предишни постижения. По подобен път са създадени светещи в тъмното коприна, картофи и дори мишки и прасета.

Единственият проблем, който виждат авторите на проекта, е цената на удивителната елха. По сметките им такова коледно дръвче ще струва около $320 и няма да е по джоба на всеки. Но учените все пак смятат, че необичайното украшение ще има търсене.

Идеята има потенциал за развитие. В природата са открити син и червен флуоресцентен белтък. Така че в бъдеще ще може да се създават дръвчета в разноцветни светлини.

Източник: Vesti.ru