Главният ловец на екзопланети Джефри Марси получи обвинение в сексуален тормоз

Джефри Марси. © NASA / Media Telecon

Джефри Марси (Geoffrey Marcy), един от водещите астрономи на САЩ и рекордьор по брой на открити екзопланети – и може би един от номинираните за Нобелова награда за физика – се озова в центъра на скандал.

Неговият университет го обвинил в многобройни сексуални посегателства към студентки от 2001 до 2010 година.

За вътрешното разследване съобщава изданието BuzzFeed, след което последвала публична реакция от страна на Марси и други заинтересувани лица.

След жалбата на четири студентки за това, че Марси нееднократно се държал по неподобаващ начин (правел им масаж, целувал ги и ги пощипвал против волята им) ученият получил порицание от страна на Калифорнийския университет в Бъркли. Марси бил призован да се придържа строго към установените правила в бъдещите си контакти със студентките и бил предупреден, че в противен случай могат да го отстранят от преподавателска дейност или да го уволнят.

Много представители на научната общественост изразили недоволство и възмущение от мекото дисциплинарно наказание (както и от подкрепата, която публично изразил ръководителят на неговата катедра) и започнали да събират подписи в онлайн петиция в защита на жертвите от посегателствата.

Източници на BuzzFeed съобщили за изданието, че отдавна се знаело за навика на Марси да задява студентките, но само критичният брой жалби след много години дал ход на разследване.

„Репутацията му на „ловец на студентки“ за никого не беше тайна. Жените предупреждаваха своите състудентки да не избират Марси за научен ръководител. Сред женската част на катедрата се говореше открито за това“, разказва Джесика Киркпатрик (Jessica Kirkpatrick), аспирант от катедрата.

Марси е един от първите астрономи, започнали да откриват и изучават екзопланети – планети извън пределите на Слънчевата система. Той потвърдил откритието на първата екзопланета край слънцеподобна звезда (звезда от главна последователност) – 51 Пегас b. След това той открил първата многопланетна система край слънцеподобна звезда (Ипсилон Андромеда), първата екзопланета по транзитен метод – HD 209458 b, и такива известни екзопланети като Глизе 436b и 55 Рак e. Марси e получавал множество научни награди, припомня Lenta.ru.

Животът