Големият колайдер проведе първи сблъсъци на рекордна скорост

Големият адронен колайдер тази нощ достигна рекордната за всички съществуващи на Земята ускорители на частици мощност от 13 тераелектронволта (TeV) за сблъскващите се снопове протони, започвайки експерименти почти месец по-рано от планираното, съобщава пресслужбата на ЦЕРН.

По-рано директорът на организацията Фредерик Бордри заяви, че Големият адронен колайдер е стигнал мощност от 13 TeV (по 6,5 TeV на сноп! В средата на април, но първите експерименти по сблъсък на частици на такова ниво са били планирани за началото на юни т.г.

Специалистите от ЦЕРН вече са успели да завършат калибрирането и регулирането на колиматорите – устройства, фокусиращи и насочващи сноповете частици, и вчера ръководството на Главната ускорителна организация в Европа е взело решение да започне сблъсъците.

Първите експерименти са били проведени успешно тази нощ и учените са успели да получат снимки и данни по сблъсъка на протоните на детекторите ALICE, CMS, LHCb и ATLAS. Днес сблъсъците на протони продължават и учените използват събраните данни за по-нататъшна калибровка на ускорителя и проверка на системите за сигурност. Първите „истински“ научни данни ще бъдат получени в началото на юни.