Големият Магеланов облак ще погълне Малкия

New-universe.org

Големият Магеланов облак ще погълне Малкия Магеланов облак вследствие на приливно разрушение, преди двете галактики да станат част от Млечния път, става ясно от изследване на астрофизици от Чили, Бразилия и Италия, публикувано в arXiv.org, съобщава Lenta.ru.

В статията, посветена на изследването на Големия и Малкия Магеланов облак, учените са поставили под съмнение класическия сценарий на еволюцията на най-близките до Млечния път галактики джуджета, според който те поотделно ще бъдат погълнати от Млечния път.

Досега на учените беше известно, че около пет процента от звездите на Големия Магеланов облак се въртят в същата посока, както и звездите на Малкия Магеланов облак.

Учените основават изводите си на наскоро получени данни за металичността (съдържанието на елементи, по-тежки от хелий, в звездите) и възрастта на светилата в Големия и Малкия Магеланов облак, които увеличили по-рано известната извадка. По-конкретно астрофизиците изчислили тези параметри за разсеяния куп NGC 152, разположен в Малкия Магеланов облак и приет за еталон в изследването.

Възрастта и градиентът на металичност на NGC 152 са равни на 2,6±0,6 милиарда години и -0,19±0,09 съответно. Тези данни са съвместими с моделите, допускащи постепенно поглъщане на по-леката галактика (Малкия Магелавон облак) от по-тежката галактика (Големия Магеланов облак).

Един от последните артефакти на такова развитие на събитията се явява съществуването на купа Brück 6, чиято възраст е 130±40 милиона години. Малкият Магеланов облак се намира на 200 000 светлинни години от Земята, а Големият Магеланов облак – на 160 000 светлинни години.

Звездните купове са седем и десет милиарда пъти по-тежки от Слънцето. След около четири милиарда години галактиките ще станат част от Млечния път, а след пет милиарда години ще ни погълне Андромеда.