Хавайските острови се разтварят отвътре

© NASA

Ново изследване на геолози от университета „Бригъм Йънг” (Brigham Young University) показва, че в един прекрасен ден Хавайските острови, известни със своите вулкани и планински върхове, ще напомнят плоските Малдиви.

Изглежда, засега нищо не предвещава такъв изход. Към дадения момент, благодарение на движението на тектонските плочи, архипелагът продължава да расте нагоре и този ръст ще продължи поне още милион и половина години. Но Стив Нелсън и колегите му са изяснили, че подпочвените води буквално разтварят острова отвътре. И стига ръстът да спре, високите части бързо ще се превърнат в равнини.

Изследователите са провели два месеца на островите, за да разберат колко бързо протича разрушението и какво оказва най-голямо влияние на тези процеси. Те взели проби вода от реки и ручеи и изследвали състава на подпочвени води. Допълнителни данни за мащабите на годишните загуби на островите им предоставила Геодезическата служба на САЩ (NGS).

Оказало се, че подземните води съдържат огромно количество минерални вещества, идентични на тези, които влизат в състава на вулканичните породи. Учените стигнали до извода, че именно те, а не повърхностната ерозия оказва най-голямо въздействие върху геологията на планинските местности.

Вижте още:

Мегацунами може да връхлети Хаваите

„Всички Хавайски острови се състоят от един вид породи – казва Нелсън в прессъобщение на университета. – Интензивността на изветрянето и ерозията тук силно се изменя, тъй като количеството валежи в тази „голяма природна лаборатория” е променливо и непредсказуемо. Голяма част от минералните вещества не се отмиват с потоците, а се разтварят отвътре.”

Резултатите от изследването ще бъдат публикувани в сп. Geochimica et Cosmochimica Acta.