Химична реакция довела до развитието на живота

© SMMRNA

Учените са открили химична реакция, която може да е допринесла за копирането на РНК молекулите на най-ранните етапи от зараждането на живота на Земята, се казва в съобщение на Австралийския национален университет.

Днес в науката е приета теорията за „РНК света“, според която функцията за съхранение и предаване на наследствена информация на ранните стадии от зараждането на живота – възможно още преди появата на клетките в съвременния им вид – са играли РНК молекулите.

Едва по-късно ролята на хранилище на генетичната информация е заела ДНК. Много учени експериментират с молекули РНК в опит да възпроизведат процеса по зараждане на живота в лабораторни условия.

„Според общоприетата в науката гледна точка се смята, че тези изначални извънклетъчни РНК общества трябва да са имали регулярен стимул за самокопиране и размножение. Ние предлагаме окисляването на тиосулфатите с водороден пероксид в качеството на такъв стимул“, пише в статия в сп. Interface Ровена Бол (Rowena Ball) от Австралийския национален университет.

РНК обществата може да са обитавали в порите на камъни близо до термални източници, смята Бол. За копиране на молекулите РНК е необходимо редуване на топли и студени условия – в топлото протича разделянето на нишките от двойната верига на РНК, а в студеното – присъединяване към всяка от нишките за формиране на нова двойна верига.

Освен това сега всички известни форми на клетъчен живот разчитат на механизма хемиосмоза, необходим за синтез на молекули аденозинтрифосфат (АТФ), които встъпват като източник на енергия за биохимичните процеси във всички живи организми. Процесът на хемиосмоза на ранните етапи от зараждането на живота може да са провокирани от колебания в киселинността на средата, смятат учените.

Бол и нейният колега са открили, че тиосулфатите и водородният прекис встъпват в обратима реакция, която дава необходимите колебания в температурата и киселинността на средата, с период около две минути.

Освен това в присъствието на водороден пероксид РНК молекулата става нестабилна, тоест в нея стават възможни мутации – основа на еволюцията.

Учените смятат, че водородният пероксид е присъствал на Земята в периода на зараждане на живот, освен това е известно, че той присъства и на Юпитеровия спътник Европа, а в миналото вероятно е съществувал и на Марс, така че те предлагат да се обърне внимание на това вещество в търсенето на условия за зараждане на извънземен живот.

Процеси