Хитлер не е могъл да създаде атомна бомба

ArtMechanic / Wikipedia

Радиохимици и физици от Европа и САЩ представиха научно доказателство, че немските учени в годините на Втората световна война са били много далече от създаването на атомна бомба.

Анализът на образци уран от 40-те години не показал никакви признаци на самоподдържаща се верижна реакция, необходима за такова оръжие. Изводите на учените са представени в сп. Angewandte Chemie, пише Forbes.

По поръчка на Третия райх за създаването на атомно оръжие немските физици са експериментирали активно с уран, опитвайки се да конструират работещ ядрен реактор. Голяма част от радиоактивния метал била в ръцете на съюзниците през април 1946 година, а известна част „изплувала“ на територията на Германия в следващите десетилетия.

Мария Валениус (Maria Wallenius), ръководител на отдела по ядрена криминалистика към Института за трансуранови елементи при Еврокомисията, и нейните колеги провели анализ на три образеца – уранов прах от така наречения куб на Хайзенберг, фрагмент от метала на друг куб и няколко фрагмента от „пластина на Вирц“ (наречена в чест на помощника на Хайзенберг – Карл Вирц).

Отначало учените се уверили в достоверността на образците – те изчислили скоростта на преминаването на урана в торий при радиоактивен разпад. Оказало се, че кубовете били изготвени във втората половина на 1943 г., а пластината – около 1940 година. Това съответства на архивните данни – Хайзенберг първоначално е работил с пластини и едва към края на войната е преминал на кубове.

Експертите проверили и географския произход на образците (като измерили нивото на редките метали и стронциевите изотопи в тях). Както се очаквало, урановата руда за тях била добивана в Яхимов, на територията на съвременна Чехия.

След като потвърдили автентичността на образците, учените започнали да търсят отговор на главния въпрос – успели ли са нацистите да установят самоподдържаща верижна реакция. Оказало се, че изотопите уран-236 и плутоний-239 (те се образуват в големи количества в ядрените реактори) са изключително малко в образците (на ниво природни показатели).

С други думи, тези изотопи не са се образували във верижни ядрени реакции от ударите на неутрони. Обективните данни потвърдили известния на историците факт за неспособността на нацистка Германия да пусне самоподдържаща се верижна реакция и още повече да създаде ядрено оръжие.

Lenta.ru