Холандци експериментират с реактор базиран на торий

Ивайло Красимиров

Холандски научно-изследователски институт за ядрена енергетика провежда експерименти на реактор базиран на торий. Този тип реактори с разтопена сол са считани за по-безопасни и чисти от всеки друг ядрен реактор. Според изследователите от Групата за ядрени консултации и проучвания в холандския град Петен, ако експериментите са успешни, това ще означава преминаване към следващото поколение ядрени реактори, което ще е базирано на торий, като те  ще бъдат много по-безопасни и ефективни от тези работещи с уран.

Този тип реактори разтопяват соли, които използват за гориво, след това използват течната сол за иницииране на ядрената реакция. В провеждания експеримент холандските учени разтапят  проба от гориво торий и го смесват с неутрони за да го превърнат в ядрен делящ се уран. В следващите си опити те ще използват устойчиви на екстремни температури сплави и други материали, които да могат да издържат на температурата вътре в реактора.

Учените имат за задача и да определят как да се съхранява отработеното гориво от торий, което обаче е значително по-малко опасно от това произвеждано от днешните уранови ядрени реактори.

И още нещо. От остатъчното гориво не могат да се произвеждат ядрени оръжия, за разлика от плутония извличан от употребения за ядрена реакция уран. Вероятно това е причината през годините ториевите реактори да не са разработвани с усилията отделяни за урановите.

Когато говорим за ядрена заплаха, за нуждата от спасяване на планетата от климатични промени застрашаващи живота, и за нуждата от обилен и чист източник на енергия, няма по-подходящ източник от тория, обясняват холандските учени.

Иновации