Хъбъл засне две галактики, които се сливат

Arp 256 е система от две спираловидни галактики на около 350 млн светлинни години от Земята. Двете са в ранна фаза на сливане. NASA/ESA Hubble Space Telescope

На разстояние от 350 милиона светлинни години две галактики се приближават все повече една до друга. Хъбъл ги фотографира.

В космоса всичко се движи. Не само планетите се въртят, а целите галактики се реят из мрака. Понякога се случва две галактики да се срещнат. Точно такова събитие е наблюдавано с телескопа Хъбъл.

Двойката галактики е известна с името Arp 256 и се намира на 350 милиона светлинни години от земята. Снимката на Хъбъл показва как спирали от газ и прах се сливат. Звездите биват придърпвани от гравитацията, която галактиките генерират. Докато ядрата на галактиките все още са далеч едно от друго, общата форма на двете галактики започва да се променя. Например видимата отгоре на снимката галактика носи в двата си края удължени опашки от газ, прах и звезди.

Регионите на възникване на звезди отдават на галактиките от своя блясък. Това, което изглежда като сини фойерверки, всъщност са местата, на които се раждат звезди. Раждането на звезда е нещо, което се случва често в галактите. Това се дължи на мощните гравитационни сили, които привличат космически прах и газ. От този материал възникват нови звезди.

Преди много време, когато (не)познатата ни вселена е била по-малка, взаимодействието и сблъсъците са били още по-чести. Те се считат за еволюционни фактори, защото непрекъснато променят общия порядък на галактиките в космоса. Галактиките в системата Arp 256 ще продължат своя гравитационен танц още милиони години, преди да се слеят в една обща нова галактика.

Сега представената снимка е подобрено изображение на кадър, представен още през 2008. Допълнени са актуални данни от две камери на Хъбъл.

Телескопът Хъбъл е разработван и пратен в космоса в съвместен проект на НАСА и Европейската космическа агенция от 1990 до 2000 г.

За да могат снимките да бъдат разбрани с невъоръжено око и да бъдат публикувани за широката публика, астрономите дооцветяват светлинните вълни в кадъра.