И Индия ще каца на Луната

Ивайло Красимиров

През следващата 2018 година, Индия за първи път ще изпрати свой роувър на Луната. Индийската космическа агенция – Indian Space Research Organisation (ISRO), ще осъществи първата си лунна мисия с кацане и движение на лунен роувър по повърхността на земния спътник.

Плановете са това да се случи през март 2018 година. Операцията е наречена Чандраяаан – 2 (Chandrayaan – 2). Предходната мисия, Chandrayaan-1, включваше изпращане на космическа сонда в орбита около Луната. За съжаление след известен период в действие, през 2008 г., сондата изгуби орбитата си и изчезна. Индийският апарат беше намерен да се рее без посока из космоса чак през 2016 г. от НАСА.

Предстоящото изстрелване на новия апарат към Луната обещава да осъществи интересна мисия. Всъщност с него ще бъдат изстреляни три устройства. Един космически апарат, който ще остане в орбита около Луната, един който ще се приземи на повърхността й, за да остави там роувъра и самият лунен всъдеход.

След кацането на лунната повърхност, роувърът ще изучава околната среда, както и състава на лунната обвивка, докато апаратът в орбита около Луната ще създаде детайлна триизмерна карта на лунната повърхност, съобщават от ISRO. Става ясно, че мисията ще бъде осъществена с относително много нисък бюджет от едва 93 милиона долара. Ако мисията успее, това ще бъде впечатляващо постижение, пише списание Nature.

Индийската космическа организация има и други интересни проекти. Програмата Aditya ще изучава слънцето, а XPoSat ще изучава космическата радиация.

След САЩ, Русия и Китай, Индия ще бъде следващата страна с апарат, който каца на Луната. През 2013 г. Китай приземи първият си лунен роувър на спътника на Земята, но все още няма конкретни планове за кацане на екипаж на луната.