Идат Персеидите със 100 „падащи звезди“ в час

© NASA

Метеорният поток Персеиди, който озарява нощното небе през август всяка година, ще достигне своя максимум в сряда срещу четвъртък следващата седмица, съобщава Международната метеорна организация (IMO).

„Падащите звезди“ – метеори – представляват малки частици междупланетно вещество с размер от песъчинка до грахово зърно. Те навлизат в земната атмосфера със скорост около 20 км в секунда и практически мигновено изгарят, оставяйки в небето красива ярка следа.

Персеидите са един от най-мощните и известни метеорни дъждове, той възниква, когато Земята преминава през праховата следа от кометата Суифт-Тътъл (109P/Swift-Tuttle).

Радиантът на Персеидите е в съзвездие Персей. © NASA

Според новите прогнози на IMO тази година „звездопадът“ трябва да достигне максимума на своята активност на 13 август в последните часове преди разсъмване, което ще рече около 4 часа.

Сегашният звездопад няма да е особено силен – астрономите очакват, че всеки час ще падат около стотина метеора в Северното полукълбо и около 50 – в Южното. За сравнение преди две години честотата на падане на Персеидите е била 124 „падащи звезди“ на час, а през 2011 година друг метеорен поток – Драконидите – е давал по 800 метеора на час.

От друга страна, тази година наблюденията на Персеидите ще бъдат благоприятствани от това, че метеорите ще се движат по абсолютно тъмно небе – на 14 август е новолунието и светлината от нашия естествен спътник няма да пречи на гледката.

Астрономите припомнят, че най-добре е метеорните потоци да се наблюдават извън градовете, където няма да пречи осветлението от електрическите крушки и атмосферата не е толкова запрашена.