Икономическите възгледи на мъжете зависят от бицепсите

Психолози са изяснили, че силните физически мъже с по-малки финансови възможности по-охотно подкрепят лозунга „Разделяй и владей”. И обратното – силните и по-заможни по-зле се отнасят към идеята за преразпределяне на богатството, отколкото богатите с лоша физическа подготовка.

Резултатите от изследването, проведено от австралийски учени от университета „Грифит”, са публикувани в сп. Psychological Science.

Милиони години човекът е еволюирал в условия, когато ключова роля във взаимоотношенията му е играла грубата физическа сила. И едва в по-нови времена, когато възникнали първите държави, стихийното насилие отстъпило мястото на по-регулирани отношения.

Изследователите решили да изяснят дали в съвременното общество е останало ехо от старите времена, когато благосъстоянието на мъжете пряко е зависело от силата на мускулите. Те смятали, че силните мъже на подсъзнателно ниво са по-уверени в способностите си да защитят своето богатство или обратното – да си го вземат, ако са бедни.

За да проверят тази хипотеза, учените измерили бицепсите на 750 мъже от Аржентина, САЩ и Дания. След това доброволците разказвали за материалното си състояние и отговаряли на въпроси за отношението си към преразпределянето на богатството в обществото (например „Трябва ли да се вземат парите на богатите и да се дадат на бедните” и „Трябва ли богатите да плащат по-високи данъци?”).

Оказало се, че богатите и яките се отнасят негативно към идеята за преразпределянето на средства в сравнение с по-слабите, но с по-високи доходи. И обратното – „напомпаните” бедняци по-горещо подкрепят идеята да се отнемат средства от богатите, а физически слабите и бедни мъже не толкова ревностно се стремят към „обществена справедливост”.

Изследователите подчертават, че в Аржентина, САЩ и Дания действат напълно различни социални модели, но установената от тях закономерност е универсална.

„По-рано беше изяснено, че политическите възгледи на хората не може да се предскажат със стандартни икономически модели, но сега знаем, че те са свързани с ехо от естествения подбор”, пояснява Бен Патерсън – един от авторите на статията.

Психолозите са изследвали и 750 жени от трите държави, но при тях не е установена подобна закономерност.