Истинската ви възраст не е такава, каквато си мислите

Димитър Димитров

Изследователи са успели да определят биологичната възраст на 150 души, като изследвали генните им „почерци“. Биологичната възраст доста често се различава от хронологичната според новото изследване.

Нещо повече, биологичната възраст на човек е по-добра мярка за здравето му, отколкото хронологичната, казват изследователите. „Съгласете сте, че не всички хора на 60 години са еднакво здрави“, казва професорът по прецизна медицина в Кралския колеж в Лондон Джеймс Тимънс (James Timmons). „Но хронологичната възраст на хората все още се използва за определянето на застраховки или нуждата от медицинско лечение.“

Изследването е публикувано тази седмица в списание Genome Biology. Изследователите анализирали генетичния материал на 65-годишни хора в добро здравословно състояние, като търсели гени, които да показват това здравословно състояние въпреки напредналата възраст. Учените открили 150 гена, които използвали за калкулиране на „резултат на гените за здравословно стареене“.

За да докажат предположенията си, изследователите тествали метода върху отделна група 70-годишни. Действително по-високите резултати отговаряли на по-добро здравословно състояние. Например хора, болни от Алцхаймер, показали значително по-ниски резултати.

„Това е сериозно доказателство, че деменцията при хората е вид „забързано стареене“ или провал в активирането на програмата за здравословно стареене“, добавя Тимънс.

Все още не е ясно дали резултатът на гените за здравословно стареене може да бъде използван за предвиждане на заболявания като Алцхаймер, казват авторите на изследването.

„Това е Свещеният граал“, казва Кийт Фарго (Keith Fargo), който е директор на научните програми към Алцхаймер асоциацията. „Кръвен тест, който десетилетие по-рано ти казва дали ще се разболееш от Алцхаймер“.

Според Фарго изследването е от голяма важност. Учените успели да тестват хора на една и съща възраст и да видят какви генетични разлики има между тези, които ще се разболеят от Алцхаймер, и тези, които няма да се разболеят. Допълнителни изследвания може дори да открият причинителя на разрушителното заболяване, завършва Фарго.

Live Science