„Излел е Дельо Хайдутин“ ще напусне влиянието на Слънцето след 10 години

© NASA/JPL

Учените разкриха тайната на автоматичната междупланетна станция „Вояджър 1“. Тя е станала първият ръкотворен обект, излязъл в междузвездното пространство (но не е напуснал Слънчевата система). Резултатите от изследванията на авторите са публикувани в сп. Astrophysical Journal Letters, пише Eurekalert.

Експертите са успели да отговорят на въпроса за разминаванията в данните, получени от сондата в средата на 2012 година, когато „Вояджър 1“ излезе в междузвездното пространство (тоест напусна хелиосферата), с други наземни и орбитални наблюдения. Специалистите се интересували от данните за магнитното поле в областта, в която се намира „Вояджър 1“.

Данните от станцията свидетелствали, че след своето 35-годишно пътешествие сондата е напуснала пределите на хелиосферата – магнитния аналог на атмосферата на планетите. През декември 2011 станцията се озовала в хелиопаузата, отделяща хелиосферата от междузвездното пространство.

Тогава „Вояджър 1“ наблюдавал стократно увеличение на количеството високоенергийни електрони, летящи към Слънцето от междузвездното пространство. След това, в първата половина на 2012 г., станцията фиксирала нарастване на нивото на галактичните космически лъчи.

В края на август 2012 тя престанала да наблюдава значимо количество частици слънчев вятър, напуснала хелиосферата и излязла в междузвездното пространство. Но не всички учени смятат, че станцията е преодоляла хелиопаузата, където протича спиране на слънчевия вятър от междузвездните частици.

Тези изследователи смятат, че преходът през хелиопаузата трябва да се съпровожда с отличително изместване в наблюдаваните характеристики на магнитното поле, каквото не се наблюдавало. Освен това посоката на магнитното поле в района на „Вояджър 1“ се отклонява с 40 градуса от очакваното.