Изолираха частици от междузвездния прах, формирал Слънчевата система

Ивайло Красимиров

Учени откриха частици от оригиналния междузвезден прах, който e формирал Земята и Слънчевата система преди милиарди години, съобщава ново изследване.

Откритието е „оцелелият преди формирането на нашето Слънце междузвезден прах, който формира строителния материал, от който са се образували планети и звезди“, казва ученият водещ изследването Хоуп Иший от Хавайския университет в Маноа.

Изследователите са събрали оцелели частици древен прах от горната част на атмосферата на Земята, където вероятно е бил донесен от комети. Когато комети преминават близо до слънцето, те освобождават прах, който може да достигне орбитата на Земята и да се установи в атмосферата, където може да бъде събран и по-късно да бъде изследван с електронни микроскопи.

„Тези частици прах са оцелели от времето преди формирането на планетите и другите тела в слънчевата система и дават представа за химията на тези древни строителни блокове“, казва съавторът на изследването Джеймс Клинтън от Националната лаборатория „Лорънс Бъркли“ в Калифорния.

„Прахът“ всъщност са малки стъклени зърна, наречени GEMS, ( Glass Embedded with Metal and Sulfides) или стъкло, вградено с метал и сулфиди, имащи големина обикновено по-малка от 1/100 от дебелината на човешкия косъм.

Позовавайки се на сегашното ни разбиране за начина, по който планетите са се формирали, астрофизикът Итън Сигъл казва:

„Нашата наивна представа за диск, който се затопля, фрагментира и охлажда, за да формира планети, може да се окаже безнадеждно опростена. Вече знаем, че всъщност може да е студен външен материал, който държи ключа за нашия планетен двор.“ Сигъл, който не е част от изследването, коментира проучването в списание Форбс.

Водещият автор Иший казва: „Ако разполагаме с началните материали за планетарното образуване, станало преди 4,6 милиарда години, това е вълнуващо и дава възможност за по-задълбочено разбиране на процесите, които са създали и променили космическите тела „, казва тя пред изданието USA Today.

Според Сийгъл това е огромно откритие .“Ако заключенията стоят в теста на времето, може би току-що направихме революция в нашето разбиране за начина, по който се появяват всички планетни системи“.
Изследването е публикувано в понеделник, в списанието Proceedings of the National Academy of Sciences.

Референции: phys.org