Изследвания за вредата на ГМО били фалшифицирани

Гръмко изследване за вредата на генномодифицирана соя, публикувано от италиански биолози през 2013 година, по-скоро е било основано на фалшифицирани данни, съобщава Nature.

За последните пет години в научните журнали започнали да се появяват статии, чиито автори твърдели, че са успели да открият различни негативни изменения в работата на организма на животни, хранени с генномодифицирани изменения. През 2012 година екипът на Жил-Ерик Сералини (Gilles-Eric Seralini) заявил, че генномодифицираната царевица е допринесла за развитието на тумори в телата на мишки, а техни колеги от Италия през 2012 година заявили, че ГМО соя насища козето мляко с фрагменти на ДНК, способни да влияят на живота на козлетата.

Статиите, публикувани от тези екипи, били посрещнати крайно негативно от научната общественост, станали предмет на академични, а след това – и на политически и правни спорове. Част от тях били свалени от печат, а след това – по непостижим начин били публикувани в други научни издания, които се отказали да проверяват повторно изводите на авторите.

Както съобщава Nature, три статии за вредата на генномодифицираната соя за здравето на животните и човека, подготвени от група италиански учени под ръководството на Федерико Инфасчели (Federico Infascelli) от университета на Неапол, може да се основават на фалшифицирани данни, което ги превежда на съвсем ново ниво на научна нечистоплътност.

По данни на източници на Nature до този извод са стигнали експерти от комисия, създадена в университета за вътрешно разследване на нарушения, допуснати при публикации на тези научни „статии“.

Експерти, несвързани с това разследване, отбелязват, че в резултатите от експериментите наистина има признаци на фалшифицирани данни.

Подобни мисли изложил и Томазо Русо – един от координаторите на разследването в университета на Неапол, който също заявил пред Nature, че статиите действително носят следи от манипулации с данните. Едната от статиите на Инфасчели и колегите му вече е била отзована от сп. Food and Nutrition Sciences под предлог „самоплагиат“.

През февруари 2014 г. руският генетик Александър Панчин разказал пред РИА Новости, че за последното десетилетие учените са провели хиляди изследвания, при които ГМО всеки път се е оказвало безопасно за здравето на хората и животните.

С това е съгласен депутатът от италианския парламент Елена Катанео, неврофизиолог по образование, която смята, че зад подготовката и публикацията на тази серия изследвания има политическа поръчка, насочена да накара италианския сенат да не гласува разрешаване на отглеждането на подобни култури на територията на Италия.