Извънземните може да съществуват в паралелни вселени

Ивайло Красимиров

Извънземният живот може да съществува в други вселени, според група учени, занимаващи се с проучване на загадъчната сила, известна като тъмна енергия.

Предишни теории предполагат, че нашата вселена има идеалното количество тъмна енергия, която действа срещу гравитацията и кара космоса да се разширява с голяма скорост.

Според изследователите, разширяването ще бъде толкова бързо, че звездите и планетите няма да имат време да се образуват. Тази теория беше представена за пръв път през 80-те години.

Но учени от университета в Дърам твърдят, че тези небесни тела все пак биха се оформяли, дори ако вселената има 100 пъти повече тъмна енергия в сравнение с нашата.

Учените са използвали гигантски компютърни симулации, за да докажат предположението, че ако съществуват други вселени, те може би ще бъдат също толкова привлекателни за живот, като нашата.

„Формирането на звезди във вселената е битка между привличането от гравитацията и отблъскването причинено от тъмната енергия“, казва професор Ричард Бауър от Института за изчислителна космология на университета Дърам.

„Ние открихме в нашите симулации, че вселените с много повече тъмна енергия, отколкото нашата, могат също така да формират звезди. Защо тогава количеството тъмна енергия в нашата вселена е толкова малко?“

„Мисля, че трябва да търсим нов закон за физиката, за да обясним тази странна особеност на нашата Вселена, а теорията за многото вселени не прави много, за да спаси дискомфорта на физиците“.

Новите констатации на учените от Дъръм са публикувани в две свързани статии в списанието Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Симулациите са били създадени с помощта на проекта EAGLE (Evolution and Assembly of Galaxies and their Environments), една от най-реалистичните програми, които картографират наблюдаваната вселена.

Темата за тъмната енергия занимава учените от години. Според Хайме Салцидо от университета в Дърам:
„Направените симулации показват, че дори ако има много повече тъмна енергия или пък много по-малко от нея във Вселената, това ще има само минимално въздействие върху формирането на звездите и планетите.“

Широко приетата теория за вечната инфлация претендира, че нашата вселена се е появила в кратко време, което я е накарало да се разраства бързо. Според теорията за вечната инфлация, в най-ранната Вселена доминира експоненциалният растеж и в определен момент растежът трябва да спре, а енергията да се превърне в материя и радиация. Растежът обаче, не спира. Някои предполагат, че това означава, че в някои региони вселената все още се разширява и ще продължи да расте безкрайно.

По този начин се създава свят от мулти вселени, безкрайно снабдяван с нови вселени, подобни на нашата, населени със слънца, планети, общества и дори индивиди, които приличат на нас.