Изясниха съотношението на половете от зачатието до раждането

Учените за първи път изчислиха съотношението на ембрионите от мъжки и женски пол върху голям обем данни – от зачатието до раждането, съобщава The Guardian.

Резултатите от изследването са представени в сп. PNAS.

Изследователите събрали информация за почти един милион ембриона. Оказало се, че при зачатието мъжките ембриони са толкова, колкото и женските. В първия триместър от бременността по-често загиват ембрионите от мъжки пол, но след 10–15 седмици нараства смъртността сред женските ембриони и в резултат на 100 новородени момичета се падат 102-105 момчета.

Изводите на американските учени развенчават хипотезата за „крехките мъже“, според която природата създава по-здрави ембрионите от женски пол и те са по-малко подложени на вродени пороци и развитието и други опасности от ранния период на живота.

С това се обяснявало и преобладаването на момчетата над момичетата в момента на раждането – така природата създавала резерв от представителите на по-крехкия пол.

За да изясни статистиката на неизносването на плода в първите седмици след зачатието, биологът Стивън Орзак от изследователския институт „Фрешпонд“ (щата Масачузетс) получил данни за 140 000 ембриона, заченати с метода инвитро.

В САЩ при скрининга на генетично обусловени нарушения винаги се отчита полът на детето. Станало ясно, че при мъжките ембриони има повече нарушения в развитието и в началото на бременността, затова те загиват по-често.

След това Орзак взел 800 000 резултата от амниоцентеза, или пункция от околоплодния сак (още един метод за пренатална диагностика). Във втория триместър от бременността загиването на ембрионите от женски пол нараствало значително. В третия триместър този този разрив малко се изглаждал, но женските ембриони продължавали повече да загиват.

Освен това учените разгледали общата статистика по изкуствените аборти, вътреутробната смърт и живораждането.

Орзак смята, че установените закономерности може да имат биологична причина – особеностите на Х хромозомната инактивация. В организма на жените те са две, но едната Х хромозома по случаен начин се изключва във всяка клетка, оставяйки само една с активни гени.

И все пак нерядко доминантната Х хромозома обхваща всички клетки на организма – ако в такъв случай тя носи генетични дефекти, това води до опасни нарушения.

Изследователят подчертава, че резултатите от изследването няма да помогнат в установяването на изкуствен отбор на пола на детето, към който все по-често прибягват в някои страни.

„Преобладаването на момчетата над момичетата в Индия и Китай по никакъв начин не е свързано с естествено съотношение на половете. Подобно нещо има [планиране на пола] по цял свят и това е много лошо“, отбелязва Орзак.

Източник: Lenta.ru