Как изглежда Антихрист?

© NASA/JPL-Caltech

НАСА публикува снимки на астероида 2014 HQ124, с който Земята се размина благополучно на 8 юни тази година. Обектът, незнайно защо наречен от специалистите на американската космическа агенция Антихрист (The Beast) или Звяра, прелетя на 1 милион 250 хиляди километра от нашата планета.

Тоест при максималното си сближаване той е бил около три пъти по-далече от Луната.

„Нямаше никакви шансове астероидът да се сблъска със Земята“, казва Дон Йоманс, един от ръководителите на програмата по търсене на околоземни обекти, с които се занимава Лабораторията за реактивно движение в Пасадена. Камъкът е забелязан през април тази година.

Проведените след това наблюдения позволили да се изпълни в известен смисъл библейският завет „изчисли числото на Звяра“. В НАСА сметнали няколко числа. Скоростта на астероида била определена на 50 400 километра в час. Дължината на тялото – 400 метра, диаметърът – 200 метра.

Радарни изображения на Антихрист.
© NASA/JPL-Caltech/Arecibo Observatory/USRA/NSF

Специалистите Марина Брозович и Ланс Бенър получили 21 последователни снимки на Антихрист, което позволило да се установи: той се върти с един оборот на денонощие. И изглежда, 2014 HQ124 се състои от два слепени камъка.

Астрономите снимали астероида около 4 часа – след като той вече преминал покрай нашата планета. В началото на сесията Антихрист се намирал на 1 млн. 390 хил. километра от Земята, в края – на 1 млн. 450 хил. Експертите уверяват, че получените радарни изображения са най-ясните от всички, които са правили преди, понеже били използвани няколко радиотелескопа едновременно.

Как и защо е възникнала идеята да дадат такова страшно име на астероида, в НАСА не обясняват. Може би специалистите очакват „второ пришествие“ в бъдеще, когато заплахата от сблъсъка на Антихрист със Земята ще бъде реална?

Какво да чакаме от подобни антихристи?

Според приетата класификация астероидът 2014 HQ124 се отнася към категорията потенциално опасни (potentially hazardous asteroid – PHA). Тоест по-големи от 140 метра и с траектория, която преминава по-близо от 7,4 млн. км от орбитата на Земята. Подобни на него са още 1484 астероида.

Сред откритите от РНА като че ли няма такива, които директно са насочени към нашата планета. Но учените за всеки случай изчисляват какво ще бъде, ако някой от тези камъни все пак падне на Земята.

Астероиди с размерите на Антихрист според статистиката падат около веднъж на 10 000 години, според някои данни – и веднъж на 6000 г.

Навремето норвежки учени под ръководството на Гален Гислер от университета в Осло изяснили каква височина на вълната ще предизвика 300-400 метров камък, паднал в океана със скорост 18 километра в секунда.

Математиците използвали нова програма, която първоначално била предназначена за компютърно моделиране на ядрени взривове. С нейна помощ моделирали катастрофа, като взели за дълбочина на океана 5 километра.

Изследването показало – глобален катаклизъм от цунами няма да има. В непосредствена близост от мястото на падане, разбира се, ще се появят чудовищни вълни. Но тези водни планини бързо ще се разрушат. Вече на 30 км от епицентъра вълните ще се носят като 60-метрови стени, а на хиляда километра височината им няма да надвишава 10 метра.

Стив Чесли от Лабораторията за реактивно движение и Стив Уард от Калифорнийския университет в Санта Круз определят: енергията на вълните от падането на 300-метров астероид ще бъде 300 пъти по-голяма, отколкото при катастрофалното цунами от 2004 година.

Най-уязвимите места за хората (според Ник Бейли от университета на Саутхемптън). Колкото по-червено, толкова повече жертви се очакват от падането на астероид.
© University of Southampton

Но учените успокояват: цунами от астероид не е същото, което възниква по време на земетресения. То има по-малка дължина на вълната, четири пъти по-кратки периоди на следване на самите вълни и в резултат – по-малка способност да прониква надълбоко в сушата.

Макар че ако астероидът падне близо до гъсто населен бряг, то вълните ще са достатъчни да предизвикат мащабни разрушения. По-лошо е друго – ураганните ветрове с небивала сила, предизвикани от въздушната ударна вълна, и пръските, повдигнати в атмосферата.

Очаквани най-големи щети за инфраструктурата.
© University of Southampton

Гислер ни плаши, че пръските от падането на астероид ще излетят на 20 километра. Те ще полетят не само нагоре, а и настрани със скорост 300 км в секунда, помитайки всичко по пътя си.

Ами ако Антихрист падне на сушата? По оценки на НАСА мощността на взрива ще бъде 2000 мегатона тротилов еквивалент. Тя ще бъде десетки пъти по-силна, отколкото атомната бомба в Хирошима. От голям мегаполис просто няма да остане нищо.

КР