Как се е променяло Слънцето за 20 години в една снимка

© SOHO (ESA&NASA)

Благодарение на Обсерваторията за наблюдение на Слънцето и провеждане на хелиосферни изследвания (SOHO), която работи вече почти 20 години, учените са сглобили снимка на 20 години от живота на Слънцето.

Обединявайки на една снимка изображения на светилото от различни години, направени през пролетта, учените нагледно демонстрират как е нараствала и спадала слънчевата активност през последните две десетилетия.

Изображенията са направени в ултравиолетовия диапазон. Така са направени снимки на слънчевата корона – атмосферата на звездата, които е невъзможно да се получат с обикновени телескопи.

Както поясняват учените, нашата атмосфера блокира голяма част от ултравиолетовото лъчение на Слънцето, и до повърхността на Земята достига по-малко от една четвърт от лъчението. Освен това крайното ултравиолетово излъчване изцяло се поглъща от земната атмосфера, затова може да се види само благодарение на извънземните обсерватории, подобни на SOHO.

Отделните снимки, представени на този колаж, демонстрират изхвърляне на газ, чиято температура достига 2 млн. градуса по Целзий. Известно е, че слънчевата атмосфера, получила названието корона, се разпространява на милиони километри от самото светило, отнасяйки частици слънчев вятър.

Именно потоците от тези частици, достигайки Земята и врязвайки се в нашата атмосфера, предизвикват ярки полярни сияния.

На колажа, публикуван от Европейската космическа агенция по-ярките изображения на Слънцето съответстват на периодите на най-голямата му активност. Както поясняват учените, естественият цикъл на нарастване и спадане на активността е равен на около 11 години.

Най-ярките снимки са направени в периода на максимална слънчева активност, когато магнитното поле на Слънцето доста динамично променя неговата конфигурация и освобождава голямо количество енергия, част от която отлита в космическото пространство във вид на ултравиолетово лъчение.

Високата температура на слънчевата корона досега остава загадка за астрофизиците, тъй като температурата на ярката „повърхност“ на Слънцето е 5700 градуса по Целзий и следователно не е в състояние непосредствено да нагрее короната с повече от милион градуса.

Учените смятат, че отговорът се крие в активността на магнитното поле на нашата звезда, но точният механизъм на този процес и досега е неизвестен.

А най-новите снимки на SOHO можете да видите в галерията на обсерваторията.

Животът