Как се ражда мълнията (ВИДЕО)

Public Domain

Учени от Технологичния институт на Флорида са получили висококачествени кадри на раждането на мълния по време на буря, използвали камера, способна да снима със скорост 7000 кадъра в секунда.

Природата на мълниите е разгадана още през 1749 година от американския естествоизпитател Бенджамин Франклин, който установил, че мълниите са електрически разряди между буреносния облак и земята.

Досега учените смятаха, че при натрупване на отрицателни заряди в облака между него и повърхността възниква електрическо поле и когато то достигне определена енергия, възниква „пробойна“ и протича електрически заряд – мълния.

В началото на текущото столетие, благодарение на изследванията на руски физици, картината станала по-сложна – оказало се, че в раждането на мълниите са замесени космическите лъчи, които влизат в качеството на „спускателен механизъм“ за изблика на електричеството.

Освен това данните от спътника „Чибис-М“ свидетелствали, че мълниите представляват структури на много нива, така наречените фрактали, като физическите свойства и тяхното устройство е идентично за всички мълнии.

Поради тази причина руските физици и астрономи, както и техните чужди колеги активно изучават мълниите и свързаните с тях процеси в атмосферата.

От другата страна на океана физиците от Технологичния институт на Флорида изучават мълниите от повърхността на Земята, използвайки специални високоскоростни камери, които са способни да заснемат целия процес на раждането на заряда със свръхвисока скорост.

Подобни уреди според учените ще бъдат прилагани за изучаването и на начина, по който се раждат ответните изблици на повърхността на Земята по време на удар от мълния и различните потоци на електричеството, движещи се отдолу нагоре.

Като демонстрация на тяхната работоспособност учените са заснели изблика на мълния, която ударила по земята недалече от сградата на института в град Мелбърн миналия петък. Както се надяват изследователите, подобни видеа ще им помогнат да разкрият нови, неизвестни досега детайли от процеса по раждане на мълниите и реакцията на литосферата.

Явления