Как се разпространява вулканичната пепел по планетата (ВИДЕО)

NASA Goddard / YouTube

НАСА е публикувала анимации на разпространението на пепел и частици в атмосферата на Земята след изригване на вулкан. За тази цел агенцията е използвала данните от спътници.

Двете видеа с коментари към тях са публикувани на сайта на НАСА.

Вулканичният облак съдържа два типа аерозоли – съдържащи серен диоксид и силикати (включително силиций). Спътниците могат да открият тези съединения благодарение на това, че върху тях се разсейват ултравиолетовите лъчи.

Знаейки мястото, времето, продължителността и динамиката на изригването, както и посоката на вятъра в района на природното бедствие, учените са способни да прогнозират разпространението на вулканичните продукти в атмосферата на планетата и тяхното влияние върху околната среда.

След изригване на вулкан близките райони могат да се окажат покрити с многометров слой пепел, който заедно с дима и газовете се разпространяват на стотици километри от огнището.

Това води до затруднения в движението на самолетите и необходимост от евакуация на жителите на населените места, намиращи се в района на природното бедствие.

НАСА разполага с ефективни средства за прогнозиране на последствията от природното явление.

Процеси