Как ще еволюира човекът

Съвременният човек не е венецът на творението, нашата еволюция продължава. В това си има и хубави, и лоши страни.

Според изследователите съвременната глобализация, миграция и асимилация ще доведат до усредняване на чертите на лицето. Признаци като лунички, сини и зелени очи ще станат голяма рядкост.

Но пълно смесване на раси може никога да не настъпи. По-специално еволюцията на лицето ще зависи от много фактори. На някои места, където уникалните физически черти са адаптирани към средата на обитание и във връзка с това имат силно еволюционно преимущество, изменението на чертите ще настъпва по-бавно.

Там, където светлите коси и сините очи са придошли елементи (например в Америка), те бързо ще изчезнат като ненужни.

И все пак, независимо от стремежа на еволюцията към общ тип, хората няма да изглеждат еднакво. Още сега може временно да се промени цветът на косите, на очите, формата на лицето, а в бъдеще е възможно типът на човека да се програмира още при раждането благодарение на развитието на генното инженерство.

Ще станем по-красиви

Що се отнася до красотата като цяло, изследователите предлагат доста оптимистични прогнози. В нашия век на свободен избор те са открили закономерна тенденция: красивите жени имат повече деца. Те на свой ред също отглеждат привлекателни и ситуацията се повтаря.

Особено това се отнася до женския пол. Учените от университета на Хелзинки са направили извод, че тенденцията към увеличение на красивите жени се усилва с всяко ново поколение, което незнайно защо не се забелязва при мъжете. Възможно е да е поради това, че за силната половина от населението красотата не е основен фактор в предаването на собствените гени.

Човекът ще се превърне в компютър

В бъдеще технологиите ще станат неотменна част от човешкото тяло. Ако, разбира се, човешката цивилизация продължи да върви по пътя на прогреса. Постоянното използване на клавиатури и сензорни екрани ще доведе до това нашите ръце и пръсти да станат по-тънки, дълги и сръчни, а броят на нервните окончания в тях рязко да нарасне.

Интелектът ще регресира

Учените не са единодушни в мнението, че възможността за постоянен достъп до интернет ще се отрази на интелектуалното развитие на човека. Например изследователите от Колумбийския университет твърдят, че интернет сърфирането вреди на нашата памет и изобщо ни прави по-глупави.

Щом сега Google може да реши за нас всяка задача, защо да си блъскаме главите, ако можем да я видим в интернет. Освен това, според лауреата на Нобелова награда по физиология и медицина Ерик Кендъл интернет не ни позволява да се съсредоточим върху нещо конкретно, затова поколението на световната мрежа има повърхностни знания.

Освен това постоянното прекъсване на мислителните процеси не позволява на мозъка да изработи невронни връзки.

Крехки кости

В човешката еволюция неизменно продължава тенденцията към влошаването на костната структура. Например нашият скелет е с 40% по-лек, отколкото на нашия предшественик Homo erectus (изправения човек). Заедно с масивността на костите си отива и тяхната твърдост, което е свързано с травми.

Основната причина за деградацията на костите не е ясна досега – в дадения случай е безполезно да виним екологията и неправилното хранене, тъй като според учените този процес е стартирал още преди 7000-9000 години.

Човекът ще се смалява

Според изследването на антрополога Питър Макалистър древните австралийски аборигени са тичали по-бързо от съвременните тренирани олимпийски шампиони. При условие че туземците са бягали боси по непроходими чукари, а нашите шампиони – в специални обувки по стадиони.

Като цяло изследователите наблюдават общ стремеж на човека към намаляване на собствените физически загуби с помощта на машини, роботи, екзоскелети и прочие технологии. Всичко това може да доведе дотам, че в бъдеще нашето тяло да започне да се изменя поради заседналия начин на живот – мускулите ще намалеят, краката ще станат по-къси, стъпалата – по-малки. Затова пък китките ни ще се развият по-добре благодарение на клавиатурите.