Как ще реагираме на извънземни форми на живот?

Ивайло Красимиров

Възможността за съществуване на живот извън Земята пленява много хора. Но голяма част от тях се запитват как хората биха реагирали на откриването на извънземен живот или направо при среща с него? Паника? Хаос? Реверанс?

По-позитивно, отколкото бихме могли да очакваме, според проучване на Държавния университет в Аризона – ASU. Как хората биха могли да реагират на извънземен живот е тема на много спекулации в художествената литература, политическите кръгове и академичните среди, казва Майкъл Варнум, асистент по психология в ASU.

Варнум се интересува от тези въпроси от години. Преди проучването няма достатъчно информация, която да доведе до разумни прогнози за реакциите на хората, казва той:

„Досега всичко беше основано на спекулации. Нашето проучване за пръв път се занимава с въпроса емпирично и очевидното заключение е, че ще приемем извънземните доста добре.“

Варнум е фен на научната фантастика и е член на Интерпланетарната инициатива на университета, една програма, насочена към „проправяне на пътя за бъдещето на хората в космоса“.

Трябва да се каже обаче, че това не е първият път, когато учените работят, за да отговорят на подобен въпрос.
През 1953 г. военновъздушните сили на Съединените щати въведоха термина „НЛО“ или неидентифициран летящ обект. През същата година се образува група от учени, която да изучава доказателства за НЛО и потенциалната опасност, която те биха представлявали за националната сигурност на САЩ.

Учените смятат, че човечеството е много по-вероятно да влезе в контакт първоначално с микробния извънземен живот, а не с евентуалния интелигентен извънземен живот.

Като цяло, новото изследване на ASU се фокусира само върху това – реакцията на човечеството към откриването на микробния живот от други светове.

Екипът проведе пилотно проучване, както и две допълнителни проучвания. В допълнителните проучвания са използвани реакциите на 500 участници.

„Ако това се случи и открием извънземен живот, това ще бъде едно от най-важните научни събития в нашата история, а може и да представлява значителна промяна в парадигмата по отношение на това как виждаме нашето място в космоса“, казва Варнум.

Като цяло в проучванията хората са имали предимно положителни реакции на евентуален извънземен живот. Участниците са запознавани с предишното медийно отразяване на събитията, предполагащи извънземен живот, и след това отговарят на твърденията за откриването на извънземни микробни вкаменелости. Запознали са се със статии, фокусирани върху възможните вкаменени марсиански микроби, Звездата на Таби, „сферата на Дайсън“ и екзопланетите, подобни на Земята.

„В нашия експеримент с обща извадка, ние чувствахме, че вместо да измислим фалшиви истории, би било по-добре да представим на хората истинско медийно отразяване на откритията, като начин за увеличаване на реализма на изследването“, казва Варнум.

Също така екипът на Варнум използва медийното отразяване на астероида Оумуамуа, за да определи дали участниците вярват, че първият известен междузвезден астероид всъщност е космически кораб.

Варнум вярва, че проучванията за отношението към евентуалния извънземен живот са важни за научните изследвания.

„Работата ми показва, че поне в краткосрочен план реакциите към този вид новини ще бъдат положителни, така че вместо да се притесняваме за потенциала за социален хаос, прекъсване или отрицателно въздействие върху психичното здраве, вместо това можем да очакваме хората да бъдат удовлетворени от това, че не сме сами“, казва Варнум пред изданието USA Today.