Как Слънцето може да си е откраднало Седна

© NASA

Преди четири милиарда години Слънцето е откраднало стотици ледени минипланети, прелетели край звездата. За свидетелство служи една от тях – планетоидът Седна в пояса на Кайпер. Новата хипотеза на астрономите е публикувана в изданието arXiv, разказва New Scientist.

Седна и няколко нейни съседи озадачили учените веднага след откриването им през 2003 година. Техните орбити са толкова причудливи, че никакъв обект от Слънчевата система не може да ги накара да се движат в такова положение. Астрономите смятали, че Седна може да се е отклонила от орбитата си от прелитаща покрай Слънчевата система звезда.

Но Луси Жилкова (Lucie Jílková) от Лайденската обсерватория (Нидерландия) и колегите ѝ изяснили, че такава звезда не е смутила спокойствието, а е била жертва на кражба: Седна и още около десет планетоида са били похитени от Слънцето, когато въпросната звезда се е приближила до него.

С помощта на суперкомпютър учените моделирали около 10 000 сценария, в рамките на които съчетанието на масата на звездата, нейната скорост и разстоянието на прелитането биха изхвърлили ледените планети джуджета на орбити като тази на Седна.

Такава звезда трябва да е била с 80% по-масивна от Слънцето и да се е сближила до нашата система на не по-малко от 34 млрд. километра. По-скоро такава среща се е случила, когато Слънцето е било още много младо – елемент на нов звезден куп. Тази звезда на свой ред е привлякла стотици ледени планетоиди от пояса на Кайпер, а другите е изхвърлила в междузвездното пространство.

Американските астрономи, първи предложили идеята за чуждия произход на Седна, одобряват изчисленията на Жилкова. Но отбелязват, че обектите от тази група, при всичките странности на техните орбити, показват движения, сочещи присъствието на голяма неизвестна планета във външната зона на Слънчевата система. Такава планета зле се вписва в сценария на Жилкова.

Нейната хипотеза може да докаже само това, че Седна и нейните съседи по химичен състав се отличават от останалите тела от пояса на Кайпер. Но първият космически апарат, на който предстои да посети тази част на Слънчевата система, в момента едва се приближава към Плутон (след девет години пътуване от Земята).

Lenta.ru