Как за 60 години оцапахме и околоземното пространство (ВИДЕО)

NASA Orbital Debris Program Office

Астрономът Стюарт Грей от Кралското общество на Великобритания е създал едноминутно видео, на което е показан процесът по замърсяване на околоземното пространство от човека за последните 60 години, съобщава Science News.

Палмата на първенството в околоземното замърсяване принадлежи на СССР, чийто първи изкуствен спътник на Земята е изстрелян през 1957 година. Първият космически боклук е станал фрагмент от ракетата, извела този апарат на околоземна орбита.

Щафетата от Съветския съюз са поели САЩ, които пуснали апарата Explorer 1. Към времето на полета на Юрий Гагарин (1961) околоземното пространство вече е било „заселено“ от 200 ръкотворни обекта, а към 1980 година броят им нараснал до 500.

До 2007 година количеството големи отломки на орбита е било 7000. След проведено от Китай изпитание на кинетично оръдие, (в резултат на което бил свален метеорологичен спътник) броят на обектите космически боклук нараснало с 2000.

Днес са известни около 20 000 фрагменти и отломки от космически апарати, намиращи се на околоземна орбита. Те представляват сериозна заплаха за скъпите спътници и пилотираните мисии на Международната космическа станция.