Какви ще са последствията за Земята от взрив на свръхнова?

© Beijing Planetarium / Jin Ma

Астрофизици от САЩ, Франция и Русия са описали последствията за живота на Земята от взрив на свръхнова звезда. Изследване на тази тема е публикувано на сайта arXiv.org.

Работата на учените е мотивирана от наскоро потвърдени взривовена свръхнови, случили се в древността на разстояние около сто парсека от Земята. Първото събитие се е случило преди 1,7–3,2 милиона години, второто – преди 6,5–8,7 милиона години. Те са оставили след себе си породи с изотопи на желязо Fe-60.

Учените се опитали да оценят какви последствия ще има за живота на планетата взрив на свръхнова, която се случи на разстояние сто парсека. Както установило изследването, галактическата катастрофа може да окаже съществено влияние на живота на планетата.

Видимата светлина от свръхнова няма да окаже значително влияние на атмосферата и живите организми. Най-голяма опасност ще представляват космическите лъчи с висока енергия (до няколко тераелектронволта).

Те са способни да йонизират тропосферата (долния слой на въздушната обвивка) и за хиляда години да осигурят аномален поток на образуващите се в атмосферата мюони върху повърхността на сушата и в океана.

Общото радиационно натоварване тройно ще превиши сегашните показатели. Като следствие с течение на времето това ще доведе до натрупване на мутации и образуване на нови форми организми. От друга страна, за хората това може да означава ръст на раковите заболявания.

По-рано учените назоваха най-опасното галактическо събитие за планетата. Като възможни варианти на заплаха за Земята са разглеждани взривове на близки свъхнови, мощна галактична гама-експлозия, слънчево суперизригване и преминаване през облак междузвезден прах. Суперизригване на Слънцето е посочено като най-опасното за атмосферата на Земята.