Какво би станало, ако кометата Суифт-Татъл удари Земята?

• 27 юли 2016 г. в 09:43 Последна промяна:
    27 юли 2016 г. в 09:44

Метеоритният поток Делта Акуариди в момента преминава покрай Земята, а веднага след него идва и известният поток Персеиди. Идните няколко седмици са най-подходящото време за наблюдение на „падащи звезди“. Падащите прашинки от преминаващи комети и метеори през атмосферата дават възможност за красиво шоу. Ако обаче по някаква причина в земната атмосфера навлезе челото на комета или просто по-голям метеорит, последиците ще са катастрофални.

Разбира се нещо подобно не е предстоящо, астрономите от цял свят следят дали някакъв космически обект има шанс да навлезе в земната атмосфера. Но в същото време се правят и компютърни симулации какво би станало ако нещо подобно се случи. Кометата Суифт-Татъл, източникът на метеорния дъжд Персеиди, има широчина от около 25 км. Лети със скорост от над 50 км в секунда. Това е 150 пъти повече от скоростта на звука. Ако комета с този размер се сблъска със Земята, това би освободило енергия надвишаваща 300 пъти тази, освободена от астероида, който според учените е причинил унищожаването на динозаврите, дава пример Доналд Йомънс от НАСА.

Размерът на кометата или астероида не са единственото нещо от значение при космическа катастрофа. Разбира се, ударът би бил унищожителен, но не по-малко опасни биха били и газовете, които ще навлязат с кометата в земната атмосфера. Серният двуокис първоначално ще предизвика охлаждане, а след това въглеродният двуокис ще предизвика дългосрочно затопляне на атмосферата. Подобно явление би било причина за драстични промени в климата на планетата, което ще доведе до изчезване на повечето видове живот на Земята.

Според много учени обаче, евентуален сблъсък на Земята с комета не би означавал непременно пълно унищожаване и изчезване на човешката цивилизация. Ако кометата падне в океан, тя ще предизвика земетресения и цунами, но въздействието върху атмосферата би било омекотено от водната маса. Както е известно около 70% от земната повърхност е покрита от водни басейни, така че шансът за оцеляване не е толкова малък…

Все пак да се надяваме, че нещо подобно катастрофално няма да се случи скоро.