Какво е супер кръв и за какво може да ни потрябва

pixabay.com
Ивайло Красимиров

Подобно на лекарите, които използват модифицирани Т-клетки от имунната система на пациентите за борба с рака, биотехнологията на Rubius Therapeutics има за цел да развие целева терапия на редица заболявания, чрез използване на червени кръвни клетки.

Business Insider съобщава, че главният изпълнителен директор на Rubius, Торбен Стрейт Нисен смята, че тяхното лечение е „по същество превъзходно“, тъй като се прави с помощта на червени кръвни клетки, а не с химикали или синтетични материали.

Рубиус възнамерява да оборудва червените кръвни клетки с терапевтичен протеин, който може да бъде приспособен за лечение на конкретно състояние. След това те се вливат в тялото, за да започнат да лекуват състоянието на пациента. В крайна сметка тази супер кръв ще представлява само по-малко от 1% от общото количество кръв в тялото на пациента.

Първоначално компанията иска да развие превъзходни терапии, които заместват липсващите ензими при пациенти, страдащи от редки заболявания, както и лечение на рак и автоимунни заболявания като диабет тип 1.

За разлика от Т-клетъчната терапия обаче, терапиите с червени кръвни клетки не трябва да бъдат толкова персонализирани. На техния сайт от Рубиус твърдят, че се нуждаят само от един универсален донор (някой с отрицателна кръвна група), за да „генерират достатъчно терапевтични дози за лечение на стотици хиляди различни пациенти“.

От Рубиус изглежда са на път да постигнат материалното обезпечаване на работата си, тъй като наскоро завършиха със събирането на нови 100 млн. долара, след като през юни 2017 събраха други 120 милиона от различни инвеститори за своите изследвания.

„Добавянето на това финансиране допълнително укрепва нашата основа и ни дава възможност да ускорим развитието на първата вълна от продукти на Red-Cell Therapeutics (RCT), които ще са насочени към лечение на ензимни недостатъци, рак и автоимунни заболявания“, казва Nissen в прессъобщение.

„Събрахме изключително талантлив екип от инвеститори, лидери и съветници, които споделят дългосрочната визия за привеждане на нови клетъчни терапии на пациенти“, допълва той.

Все още е нужно известно време, преди лечението предлагано от Рубиус да е широко разпространено; защото в момента то представлява просто една концепция. Първо технологиите на тези лечения трябва да се разработят, след това да се проведат серия от клинични изпитания, за да се определи тяхната ефективност.

Ако всичко върви добре, терапията със супер кръв може в крайна сметка да бъде одобрена от Американската администрация по храните и лекарствата, както стана с терапията с Т-клетки през миналата година.