Какво каза Стивън Хокинг за извънземните

© Wired

Предлагаме ви няколко любопитни неща от пресконференцията на Стивън Хокинг и Юрий Милнер, посветена на инициативата Вreakthrough Listen по търсене на сигнал от извънземен живот.

Ето какво мисли прочутият физик за бъдещата инициатива, за опасностите от срещите с извънземни, технологиите по търсене на извънземен разум и склонността на земляните към саморазрушение.

Хокинг неведнъж се е изказвал по тези въпроси, но ето какво отговаря ученият на журналистическите въпроси.

Защо вярвате в успеха на инициативата Breakthrough Listen?

В този проект успех ще бъде всеки изход. Ако търсенето на такъв обем и нивото на сложност не позволят да се намери никакъв сигнал и никакъв разумен живот там, в Далечния космос, това ще е интересен резултат. Това няма да означава, че сме сами. Но ще наложи определени правила за бъдещите търсения, ще формулира задачите за в бъдеще.

В какво е принципната разлика на тази инициатива, какви възможности предоставя тя в сравнение с вече състоялите се проекти?

Ресурси. Голямо количество време за наблюдения на телескопите по цял свят. Това е най-важното.

Защо за човечеството е важно да продължи това начинание?

За човечеството е много важно да търси, да изследва, да знае. Така се е случило, че сме социални животни. Затова е важно да знаем сами ли сме с нашата Земя. Това е фундаментален въпрос на нашето съществуване. Вселена, населена с множество технологични цивилизации, и Вселена, в която съществуваме само ние – са две големи разлики.

Вярвате ли, че във Вселената има други цивилизации?

Може да има, може и да няма. Но изследванията от последните години промениха правилата на играта. Знаем, че съществува огромно количество светове, където има органични молекули, и поне на някои от тях трябва да има живот.

Но цивилизации, разбира се, е друга история. За еволюцията на живота на Земята са били необходими само 500 милиона години. От това, което виждаме наоколо, със сигурност можем да кажем, че планета с разумен живот е рядкост. И гледайки Земята, ние знаем, че тя може да е много крехка и склонна към саморазрушение.

Казвахте, че контактът с извънземни е лоша идея. Защо смятате така?

Не знаем толкова за извънземните, но познаваме земляните. (Смях в залата.) Ако погледнете историята, ще разберете, че контакт с по-развита цивилизация невинаги е добро. Напротив, много технологично напреднали цивилизации напълно са погубили по-малко развитите си „събратя“. Цивилизации в други светове ще разчетат нашия сигнал много години след като го изпратим. Възможно е да не им се сторим много силни. Възможно е те да ни видят такива, каквито ние виждаме бактериите.

Достатъчни ли са прилаганите усилия за откриване на разум?

Трябва да правим това, което вече правим. Но да не забравяме да развиваме нови идеи. Инициативата Вreakthrough Listen е отличен старт за това. Тя извежда съществуващите експерименти на ново ниво на чувствителност и точност. Тя открива нови възможности за търсене с помощта на лазерите. И създадените при работата ѝ технологии със сигурност ще ни придвижат напред.