Какво ни казват засечените рентгенови лъчи от Плутон

Композитна снимка на Плутон, съставена от четири изображения, направени от сондата „Нови хоризонти“. © NASA/APL/SwRI

Екипът, работещ в обсерваторията Чандра на НАСА засече рентгенови лъчи, идващи от Плутон. Това откритие е индикатор за комплексното взаимодействие между втечняващата се атмосфера на Плутон и соларния вятър, идващ от Слънцето.

Откакто учените спряха да наричат Плутон планета, продължаваме да научаваме нови факти. Откритията на сондата Нови хоризонти и други изследвания преоформиха представата ни за тази планета джудже.

В последните дни учените публикуваха данни, че са засекли рентгенови лъчи, идващи от Плутон.

Екипът използвал данни на НАСА (на обсерваторията Чандра), която се е фокусирала върху Плутон четири пъти в периода февруари 2014 – август 2015 г. и засякла слабоенергийни фотони от рентгенова светлина.

За първи път засякохме рентгенови лъчи, идващи от обект в нашия Кайперов пояс и разбрахме, че Плутон взаимодейства със слънчевия вятър по необичаен и енергиен начин,

казва Кери Лис, лидер на екипа в проучването.

Интересно е, че рентгеновите лъчи не са от обикновения соларен порядък. Ако рентгенови лъчи от слънцето просто се отразяваха в атмосферата на Плутон, те биха имали температура от няколко милиона Келвина.

Вместо това нискоенергийните фотони вероятно идват от слънчев вятър, преминаващ през атмосферата. Смес от азот, въглерод и кислород може да отделя фотони от слънчевия вятър, причинявайки отделянето на рентгеновите лъчи.

Откритието на рентгеновите лъчи подобрява представата ни за това какво представлява Плутон. Ако лъчите са създадени извън разпадащата се атмосфера, това означава, че атмосферата постепенно изгаря в космоса.

Откритието може да даде и нова гледна точка към радиацията на рентгеновите лъчи по принцип. То може да обясни много (ако не всичко) за т.нар. „фонов шум“ при рентгеновите лъчи, който откриваме във вселената.

Ако Плутон крие още тайни, кой знае какво можем да очакваме от другите обекти в Кайперовия пояс.