„Касини” откри океан на Сатурновата луна Диона

© NASA/JPL/Space Science Institute

Данни от сондата „Касини” сочат, че под повърхността на Сатурновия спътник Диона може би се крие воден океан, съобщава Лабораторията за реактивно движение (JPL) на НАСА.

Такъв род океани учените смятат за вероятно убежище на извънземен живот. Преди подобни океани са открити под ледовете на още един спътник на Сатурн – Енцелад. Учените смятат, че ги има и на спътниците на Юпитер Европа и Ганимед.

„Изглежда, че Диона в миналото може да е била подобна на Енцелад, който изхвърля в Космоса струи воден лед и пара, или да се явява негово по-слабо активно подобие. Може да се окаже, че подповърхностните океани и геологичната активност са разпространени по-широко, отколкото смятахме досега”, отбелязва Бони Бурати от JPL.

Магнитометърът на „Касини” е регистрирал слаб поток частици, идващи от Диона, а снимките показали, че под ледената кора може да се крие течен слой. На други снимки се виждат пукнатини, подобни на тези, през които Енцелад изхвърля лед.

Изследвания на хребета Яникул Дорса на Диона показват, че кората под образува гънки с височина половин километър. Височината на самата планина се оценява на 1-2 километра. Според учените образуваните гънки свидетелстват за това, че по време на образуването на хребета кората е била по-топла, което не може да се обясни с топлина от радиоактивен разпад.

© NASA/JPL/Space Science Institute

Нагряването може да се обясни с разтягането и свиването на Диона под действието на гравитацията на Сатурн, но само ако се предположи съществуването на океан под повърхността на спътника. Ако там има течен слой и кората може свободно да се плъзга по него, влиянието на притеглянето на Сатурн се увеличава и се изработва 10 пъти повече топлина, отколкото ако няма течен слой. Учените оценяват дълбочината на подледния океан на 50 километра.