Китай построи най-големия радио – телескоп в света

Ивайло Красимиров

Най-чувствителният радио-телескоп в света беше открит в Китай. Гигантският телескоп има чиния с диаметър 500 метра и може да долови сигнали, идващи от 1000 светлинни години. Целта е да бъдат открити нови пулсари и извънземни форми на живот.

Телескопът беше открит в началото на седмицата и създателите му обявиха, че за построяването му са били нужни180 милиона долара. За да бъде построен гигантският радио-телескоп, се е наложило да бъдат преместени жилищата на 9 000 души, като всеки от тях е бил компенсиран с по 1800 долара. Чинията на телескопа покрива площ от около 30 футболни игрища. Според китайските учени, въпреки високата си цена, телескопът си заслужава всеки юан.

Строителството на телескопа е започнало през 2011 г., като 4450-те рефлекторни панели са били монтирани бавно и прецизно – само по 20 на ден.

Принципът на радио-телескопите е да долавят и усилват радио-вълните идващи от космоса. При тях размерът е от особена важност, защото е пряко свързан с чувствителността им. Колкото е по-голяма чинията им, толкова по-слаби сигнали могат да бъдат улавяни. Хванатите сигнали се насочват към усилватели, които ги подсилват многократно, за да могат да бъдат анализирани.

Понякога сигналите са изключително слаби, особено когато идват от разстояние десетки и стотици светлинни години. Тогава дори разговорите по мобилен телефон могат да ги заглушат. Точно затова се е наложило да бъдат преместени жителите на района в който е разположен телескопът.

Високочувствителният телескоп, монтиран в Китайската провинция Гижоу, ще може да долавя гравитационни вълни, да открива черни дупки и неутронни звезди, по-известни като пулсари. С подобен радио-телескоп ще бъде възможно да се откриват дори молекули от аминокиселини, защото телескопът може да идентифицира специфичните молекули, които според астрономите имат отличителни белези, като отпечатъците от пръст.

Телескопът ще бъде напълно готов за работа през септември, когато ще бъде способен да долавя сигнали от пулсари намиращи се на до 1000 светлинни години разстояние от Земята. Сред основните задачи на телескопа е и търсенето на форми на извънземен живот.

Радиосигналите произвеждани от нашата планета например са налични от около 100 години. Това означава, че те са се разпространили на около 200 светлинни години от Земята.

Пускането в действие на гигантският радио-телескоп идва във време, когато Китай проявява все по-големи космически амбиции. Миналата година например, Китай обяви, че ще изпрати сонда на обратната страна на Луната – нещо, което нито една страна досега не е постигала. Китайците имат и амбициозна програма за пилотирани космически полети.

От Китайската академия на науките обявиха, че първите няколко години телескопът ще се ползва само от китайски учени. Едва след това, в неопределено бъдеще, до него ще имат достъп и световни астрономи.