Китай ще отглежда зеле на Марс и на Луната

© Jomphong / FreeDigitalPhotos.net

Плановете на Поднебесната империя наистина са грандиозни. Според специалистите от Центъра за изследване в Пекин властите в Китай планират да отглеждат четири вида зеленчуци на Марс и на Луната за създаването на „екологична система за поддържане на живота” на космонавти.

Изпитанията вече били направени в Пекин и сега се разработва план за създаването на резервоари с обем 300 куб. м. Там ще се отглеждат четири зеленчука, които се пазят в тайна. Според слуховете един от тях ще е зеле. Със зеленчуците космонавтите ще си произвеждат собствени запаси въздух, вода и храна в хода на космически пътешествия. Тази система в бъдеще ще се използва „на бази на Луната и на Марс” – тогава космонавтите ще могат да „си късат свежи зеленчуци за приготвяне на храна”.

„Комсомолская правда” разговаря по въпроса с проф. Владимир Сичев, завеждащ лабораторията „Биологични системи за поддържането на човешкия живот” към Института по медико-биологични проблеми на Руската академия на науките.

Владимир Николаевич, важни ли са растенията в Космоса?

Разбира се, те не само са източник на храна и в частност – на витамини, но и на кислород, както и на психологическа подкрепа. Без растителния свят ще бъде невъзможно да съществуваме на никоя планета. Затова нашият институт отдавна се занимава с изучаването на възможностите за култивиране на висши растения в условията на космически полет. Днес на Международната космическа станция се намира оранжерията „Лада”, способна да осигури адекватните за потребностите на растенията условия за съществуване в безтегловност.

С какви проблеми са се сблъскали по време на полета репичките и зелето?

С огромно количество радиационно излъчване. Как действа то на семената и до днес е сложно да се предположи. На земята радиационният спектър не е голям и е добре изучен. Опасно е космическото излъчване. То лети с огромна енергия и скорост и пробива всичко – и обшивката на станцията, и електромагнитното поле на Земята, и човешкия мозък. На станцията космонавтите дори имат проблеми с очите, когато попадне в мозъка им. То достига дори семената. Проверихме – изпитват ли стрес растенията в Космоса. Оказва се, че те са също толкова спокойни, колкото и на Земята. И експериментите показаха – ако растенията бъдат осигурени с всичко, което им е необходимо – вода, минерални елементи, светлина и атмосфера, то те дават нормална реколта.

Не им ли трябва гравитация?

Оказва се, че не им трябва.

Как тогава различават къде е горе и къде – долу?

Корените растат там, където има вода и храна. А стеблата израстват по посока на светлината. Но мен и досега ме учудва – как организмите, които са еволюирали на Земята в условия на гравитация, прекрасно минават и без нея.

Не се ли превръщат в мутанти?

Не. За да се убедим, че растенията не трупат мутации, екипажите в продължение на две години на МКС отглеждаха сорт грах, наречен „мустакат”. Едни членове на екипажа получиха реколта и оставиха семена на станцията за следващия екипаж. Случи се така, че преди всяко следващо засаждане семената престояваха няколко месеца на станцията. Така бяха получени четири поколения. И се оказа, че няма никакви промени в генома.

Не са ли малко опитите за такива изводи?

Четири поколения са почти две години, тоест практически един полет до Марс и обратно. Това е опорната точка, от която се отблъскваме. Освен това не бива да се страхуваме от мутации по простата причина, че непълноценните организми не издържат конкуренцията и загиват.

Тоест всичко, отгледано на борда на МКС, е вкусно и годно за консумация?

В последните експерименти космонавтите пробваха различни салатни култури. И казват, че стават за ядене.

Източник: КР