Китайци работят върху ваксина против кариеси

brown-15723_640
Ивайло Красимиров

Китайски учени от института по вирусология Ву Хан към Китайската академия на науките, работят за създаването на ваксина, която може да предотврати появата на кариеси на зъбите.

Воденият от Ян Хумин екип  тества смес от синтетични протеини, която може да предотвратява появата на кариеси. Кариесът се причинява от бактериите Streptococcus mutans (S. mutans).

В предишни свои изследвания, този колектив изпробва като защита срещу образуването на кариеси смес от протеини, която обаче се оказа, че предизвиква някои странични ефекти, включително възпалителни процеси.

Сега екипът е усъвършенствал изобретения синтетичен протеин, който е вече второ поколение. При опити с мишки, сместа от протеин е вкарвана в устната кухина през носа. При мишки които нямат кариеси, синтетичният протеин има почти 65% профилактичен ефект, а при такива, които вече имат развити кариеси е предизвикан в 53% лечебен ефект.  Страничните ефекти са били значително по-малки.

Според Световната здравна организация денталните кариеси са основен здравен проблем за повечето страни в света, въпреки напредъка в грижата за зъбите. Между 60 и 90% от учениците в развитите страни страдат от кариеси на зъбите.

Евентуален успех на китайските учени би бил от полза за милиони хора. Най-голямо влияние тази ваксина би оказала на хората в по-отдалечени и неразвити райони, където регулярният достъп до дентални услуги е затруднен.