Клонираха маймуни, хора ли следват?

Ивайло Красимиров

Учени използваха технологията с която преди години беше клонирана овцата Доли, за да създадат здрави маймунки, като доведоха науката само една стъпка до това, да е способна да направи същото и с хора.

След раждането на Доли през 1996 г., учените успешно клонираха няколко десетки бозайници, включително кучета, котки, прасета, крави … Този метод успешно беше използван, за да се създаде и човешки ембрион.

Сега обаче, за първи път технологията е използвана успешно за да се клонира примат, видът към който освен маймуните, спадат и хората.

Бариерата за клониране на примати сега вече е преодоляна,

обяви Муминг Пу от Китайската академия на науките, водещ експеримента.

Изследването на китайските учени беше публикувано в списание Cell, където те съобщават, че са създали успешно две маймунки – макак. И двете са женски, сега са на възраст 7-8 седмици и се казват Жонг Жонг и Хуа Хуа.

Според Пу, опитът им е показал, че клонирането на хора вече е възможно, но неговият екип не възнамерява да прави това. Съпротивата в обществото срещу клонирането на хора е силна и Пу счита, че това официално трябва да бъде забранено по етични причини.

Практическата полза от експеримента според него е, че могат да бъдат създадени многобройни еднакви маймунки с цел медицински експерименти. Според него те ще са много по-полезни за хората в сравнение с използваните сега опитни мишки.

Китайският екип съобщава, че технологията все още е много неефективна. Трябвало е да използват 127 яйцеклетки, за да бъдат създадени двете маймуни. Учените не са успели да произведат здрави бебета от възрастни маймуни, въпреки че все още се опитват и чакат резултатите от някои бременности.

Овцата Доли предизвика сензация преди повече от 20 години, защото беше първият бозайник, клониран от възрастно животно.

Процедурата използвана от китайските учени представлява техническо предизвикателство. Учените изваждат ядрото, съдържащо ДНК, от яйца от маймуни и го заменят с ДНК от маймунския плод. Тези променени яйца са оставени да пораснат и да се разделят, като накрая се превръщат в ранен ембрион, който след това се поставя в утробата на женски маймуни, за да расте и да стигне до раждане.

Учените са имплантирали 79 ембриона за да постигнат производството на двете бебета. Все пак подходът, макар и неефективен, е успял там където много други преди тях са се провалили. Пу казва, че това се дължи на подобренията в лабораторните техники и добавянето на две вещества, които са помогнали да се препрограмира ДНК от плода.

Китайските изследователи казват, че клонирането на клетки от фетуса може да се комбинира с техники за редактиране на гени, за да се произведат голям брой маймуни с определени генетични дефекти, които причиняват заболяване при хората. След това животните биха могли да се използват за изследване и тестове на такива заболявания. Изследователите заявяват, че първоначалните им цели ще бъдат болестите на Алцхаймер и Паркинсон.

Генетикът Миталипов отбелязва, че китайците не са успели да произведат здрави бебета от възрастни клетки и подозира, че опитите за клониране на бебета от възрастен човек също ще се провалят. „Не мисля, че би било целесъобразно някой въобще да мисли за това“, каза той.

Хосе Цибели, учен от Мичиганския държавен университет казва, че може да е технически възможно един ден да се клонират и хора, но днес би било престъпно да се опитва, поради страданията, причинени от многото загубени бременности, които процесът все още предизвиква.

Ако процедурата стана достатъчно ефективна при маймуни, казва Цибели, обществото може да се изправи пред „голяма етична дилема“ дали да адаптира тази процедура и към хора. Ключовата стъпка от прехвърлянето на ДНК може да се комбинира с редактирането на ген, за да се коригират генетичните нарушения в ембрионите, което позволява да се раждат здрави бебета, каза той.

„Разбира се, това което повечето си представят при човешкото клониране, включва създаването на копие на някой, който вече е роден. Това може и да стане възможно някой ден, но не мисля, че трябва да се преследва самоцелно, казва изследователят Дитер Ели от Колумбийския университет.

Хенри Грейли, професор по право в Станфордския университет, специалист по последиците от прилагането на био-медицински технологии заявява, че най-силният аргумент, който може да си представи за реализирането на нещо подобно, е желанието на скърбящи родители да създадат генетичен дубликат на мъртво дете. Но той се съмнява, че това е достатъчно убедителна причина, за да се предприемат обширни и скъпи усилия, необходими за одобряване на такава процедура, поне за следващите няколко десетилетия.

Марси Дарновски, изпълнителен директор на Центъра за генетика и общество в Бъркли, Калифорния, нарече неетично да се подчини новото, клонирано дете, на „психологически и емоционални рискове от живот под сянката на генетичния му предшественик“.

Понастоящем, поради опасения за безопасността, федералните регулатори в САЩ няма да позволят да се експериментира с клониране на хора. Редица международни научни групи също се противопоставят на това, казва експертът по биомедицинска етика Исоо Хиун от Университета Case Western Reserve в Кливланд.

Неправителствената организация за етично лечение на животни осъди остро експеримента за клониране на маймуни:

„Клонирането е шоу на ужасите: загуба на живот, време и пари, а страданията, които тези експерименти причиняват, са невъобразими“, казва старши вицепрезидентът на организацията, Кати Гилермо в специално изявление по повод на клонираните маймунки.

Генетика · Наука