Ключът към вечна младост е в млечната жлеза

Стволови клетки
Nissim Benvenisty/Wikimedia Commons

Една от главните причини за стареенето на организма е, че с възрастта тъканите губят способност да се възстановяват.

Последни изследвания сочат, че това е пряко свързано със снижаването на броя на стволовите клетки.

Излиза, че ако съхраним нормалното им функциониране по-дълго от предвидения срок, това може не само да удължи младостта, но и да помогне в борбата с неблагоприятните процеси в тъканите, като например рак.

За да проверят такава концепция, учените от университета на Торонто провели изследване на млечни жлези на генномодифицирани мишки.

Екипът под ръководството на проф. Рама Кхокха (Rama Khokha) изучавал взаимовръзката между металопротеиназните ензими, които първоначално разкъсват, а след това реконструират тъканите, и четири разновидности на тъканни инхибитори на металопротеиназите (TIMP), които регулират този процес. Ако те престанат да работят нормално, възниква тумор.

„Концентрирахме се върху млечната жлеза, защото това е фундаментална тъкан, която е подложена на постоянна реорганизация – обяснява Кхокха. – Тя се развива в периода на половото съзряване, преминава през цикли на изменения в зряла възраст и последващ регрес. Това е добра система за изследване на възстановяването на тъканите и епителните клетки, които също лежат в основата на най-често срещания тип рак – карцином.“

Опитните мишки, с помощта на генно инженерство, били лишени от един или няколко инхибитора и изследователите можели да разгледат как различните комбинации на TIMP влияят на възстановяването на тъканите.

Оказало се, че отстраняването на TIMP 1 и TIMP 3 довело до увеличаване на броя на стволовите клетки, които продължавали да работят активно през целия живот на гризачите. В резултат млечните жлези на тези мишки не демонстрирали характерните признаци на стареене.

„Принципно тези струпвания от стволови клетки при мишките достигат своя пик на активност на възраст шест месеца, а след това започват да се успокояват – казва Кхокха. – В резултат млечните жлези започват да се израждат, тоест увеличава се рискът от развитие на рак. И все пак ние открихме, че в тези конкретни мишки количеството на стволовите клетки остава неизменно високо на всички етапи от живота.“

Впрочем известно е, че прекалено голямо количество стволови клетки също може да доведе до възникването на тумор. Но в хода на експериментите учените не забелязали никакви негативни странични явления.

Авторите на статията, публикувана в изданието Cell Biology, засега не знаят защо отстраняването на отделни инхибитори спира стареенето на тъканите. Възможно е отговорът на този въпрос да отвори пътя за нова терапия, насочена едновременно към удължаване на младостта на организма и противодействие на раковите заболявания.