Когато Земята едва не загуби живота

Реконструкция на морското дъно през пермския период.
© University of Michigan Exhibit of Natural History

Голямото измиране в историята на планетата вероятно е било свързано с формирането на суперконтинента Пангея.

А причина за катастрофата може да са станали процеси, протичащи дълбоко в неговите недра.

Преди около 252 млн. години животът на Земята едва не е изчезнал. Повече от 90% морски и 70% сухоземни вида са измрели. Дървета, треви, влечуги, риби, насекоми, микроорганизми – всички са били засегнати от това бедствие.

Така е завършил пермският период и е започнал триасовият, а заедно с него – мезозойската ера и разцветът на динозаврите. 186 млн. години по-късно последните са загинали по време на измирането между кредата и палеогена и повечето учени са на мнение, че причината е било падането на гигантски метеорит (възможно – не един) и продължителното изригване на огромни вулкани (вероятно поради падането на метеорита). Защо се е случило масовото пермско измиране – консенсус по този въпрос засега няма.

Учените са открили немалко ключове към разгадаването му, но крайната точка още не е поставена. Засега твърдо е установено само това, че и на сушата, и в морето са настъпили сериозни изменения. Нивото на кислород в океана се е понижило и за много организми животът е станал труден.

Напротив – съдържанието на въглероден диоксид и метан се оказало необичайно високо, разгърнало се силно глобално затопляне. Валели са киселинни дъждове и кораловите рифове в моретата са се разтваряли. Земята се е превърнала в знойна суха пустиня, а останките от растителността са загинали в резултат от пожари. Климатът рязко се е колебаел ту в една, ту в друга посока и много видове не са успели да се приспособят към промените.

Приблизително по същото време са изригнали два гигантски вулкана – в Южен Китай (преди 260 млн. години) и Северна Русия (преди 251 млн. години). Очевидно това е довело до попадането в атмосферата на огромни обеми въглероден диоксид и следователно – до парников ефект и глобално затопляне, а междувременно и до киселинност в океана, погубило множество организми.

Проведено наскоро моделиране е показало, че в Северното полукълбо pH на дъждовете е достигнало отметката 2,0 – показателя на лимоновия сок. Едновременно бил изхвърлен катастрофално много метан – още един мощен парников газ.

Някои учени смятат, че драмата е започнала да се разиграва още преди това. Рязкото спадане на нивото на морето не е може да не е объркало морските течения и розата на ветровете, резултат от което трябва да е станало изменението на климата.

По какъв начин може да се сведе всичко това в единна картина?

Отговор предлагат изследователите от Китайския университет за науките за Земята Иън Хунфу и Сун Хецзюн. Според тях всичко е било в ход 50 милиона години преди кулминацията.

Ето как е било.

Земята в края на пермския период (преди около 260 милиона години).