Колонизаторите на Марс ще трябва да живеят над повърхността на планетата

Ивайло Красимиров

Дългосрочната колонизация на Марс е предстояща, в това няма съмнение. В скорошен доклад на НАСА се казва, че за да бъде това осъществимо, астронавтите – колонизатори трябва да живеят „на разстояние от марсианската повърхност“.

Най-важната задача за учените е да решат как колонията на Марс да постигне независимост от Земята и земните доставки.

„Ако най-доброто, на което можем да се надяваме, е да върнем Мат Деймън* жив на Земята, то значи сме се провалили в опита за колонизация“, казват авторите на доклада.

Има неизброими ресурси на Марс, които ще се добиват от повърхностния слой на „червената планета“ и ще подпомогнат за създаването на колонията. Като се използват марсианските ресурси в комбинация със съвременните технологии ще бъде облекчена зависимостта на колонистите от Земята. Така ще трябва да се подсигурят вода, кислород и енергия, добивани на място на Марс. Това е от изключителна важност за успеха на колонията, се посочва в доклада, наречен „Усвояването на ресурси за подсигуряването на трайно човешко присъствие на Марс“.

В доклада на НАСА се казва още, че за да успее мисия за колонизирането на Марс, ще са нужни супер технологии в областта на роботиката, изкуствения интелект, нанотехнологиите, синтетичната биология и 3D принтерите. Тези технологии комбинирани с местните ресурси ще подсигурят предварителната подготовка и самата колонизация.

Според Денис Бушнел, главен изследовател в НАСА, пластмасови материали например, могат да се произвеждат на Марс от наличните там въглерод, водород и кислород. Такава дейност може да започне на Марс в скоро време, още преди колонизатори да пристигнат там, благодарение на изпратени преди хората роботи.

„Марс е различен от Земята … времето ни е приятел“, казва още Бушнел.

Подобен процес би променил изцяло стратегията за колонизиране на Марс, се казва в доклада.
Наред с това „червената планета“ може да бъде полигон за проверка на много нови технологии, което ще създаде независимост от Земята в доставката на горива, резервни части, превозни средства, средства за поддържане на живота и за бита.

Ако този проект се окаже успешен и произвеждани на Марс продукти, горива и техника стане факт, „червената планета“ най-вероятно ще се превърне в плацдарм за още по-далечни пътувания в космоса и за бъдещи колонизации, се твърди в доклада.

* Във филма Марсианецът с Мат Деймън сюжетът е свързан с колонизацията на Марс.