Комета с две опашки е на гости на Земята

© Akihiro Yamazaki

Кометата Каталина C/2013 US10 с две опашки, която има дължина около 20 километра, на 17 януари се сближава максимално до Земята, съобщава ТАСС, като цитира Уфимския планетариум.

Кометата не представлява никаква заплаха за земята, отбелязват астрономите.

„На 17 януари Каталина ще премине на максимално близко разстояние от Земята – 110 млн. километра. В това време тя може да се види в съзвездие Голяма мечка. За нашата планета това сближаване е безвредно“, отбелязват в планетариума.

Учените допълват, че кометата не е оправдала надеждите на астрономите да стане ярка – тя се вижда само в телескоп или бинокъл като „мъгливо петно с леко зеленикав цвят“. Кометата има две опашки – прахова, която се разнася по орбитата, и йонна, насочена от Слънцето.

В големи любителски телескопи кометата ще може да се наблюдава до средата на май 2016 година, когато тя ще се приближи до звездата Капела в съзвездие Колар.

Следващото посещение на „двуопашатия пришълец“ във вътрешните области на Слънчевата система ще бъде след няколко хиляди или десетки хиляди години – точното време сега е невъзможно да се изчисли.

„Каталина се отнася към дългопериодичните комети, движещи се по елиптични орбити, близки до параболични, с много значителни периоди на въртене“, пояснява Николай Железнов, говорител на Института за приложна астрономия на РАН.

Кометата е открита на 31 октомври 2013 година от участници в американско-австралийската изследователска програма „Каталина“, на която е кръстена и опашатата гостенка. През цялото това време небесното тяло е скитало в южните небесни ширини и се е появила в нашите чак през декември 2015 г.