Контрол със силата на мисълта? Телекинезата е реалност

Ивайло Красимиров

Учените стават все по-добри в разчитането на сигнали от мозъка. В наши дни вече можете да поставите подобно на слушалки устройство и да контролирате дрон единствено с мисълта си.

„Имаме компютърна програма, която гледате. Казваме ви – мисли напредмисли за това как буташ този стол напред – и така се учим да управляваме дрона, базирано на вашите мозъчни модели за специфични неща, за които вие мислите в момента“, казва Хуан Гилбърт от Университета във Флорида (University of Florida).

Колкото по-лесно става разчитането на мозъчните сигнали, толкова повече стават нещата които могат да се контролират само с мисъл.

„Надничането“ в мозъка може да възстанови стари моторни функции. Докторите например успяха да направят байпас на увредения гръбначен мозък на Иън Буркхарт и да възстановят контрола върху ръката му. DARPA може да получи достъп до нервната система и да възстанови чувствителността, усещането за допир у хора с протезни крайници.

Дори хора могат да контролират други хора. Изследователи от Университета във Вашингтон са направили експеримент, в който са свързали двама доброволци. Единият е успял да раздвижи ръката на другия само с мисълта си.

Според учените, последният експеримент може евентуално да доведе до възможността за трансфер на знания от мозък в мозък в матричен стил.

Иновации