Корали светят в различни цветове в Червено море

© Prof. Jörg Wiedenmann

Екип биолози от университета в Саутхемптън (Великобритания) са открили и описали масив флуоресцентни дълбоководни корали, които светят в ослепително жълт, оранжев и червен цвят и растат на дълбочина 50–60 метра.

По-рано изследователите са намирали само плитководни корали, които светят в зелено, затова новото откритие хвърля предизвикателство на някои съвременни теории на морските биолози.

Водещият автор на изследването Йорг Виденман (Jörg Wiedenmann) смята, че коралите на различни дълбочини могат да променят цвета на светлината, която излъчват. Става дума за това, че намиращите се в техния организъм флуоресцентни белтъци в различни случаи се използват за различни цели.

Статията с резултатите от работата на Виденман и екипа му е била публикувана в сп. PLoS ONE.

© Prof. Jörg Wiedenmann

На плиткото коралите, както е известно, използват флуоресценцията в качеството на слънцезащитен крем. Така те спасяват своите симбиотични водорасли – зооксантели – които използват фотосинтезата за осигуряване на коралите с храна. Белтъците поглъщат вредните ултравиолетови лъчи и излъчват в отговор зелено сияние.

Но подобна схема не работи за дълбоководните корали, тъй като на самото дъно на морето вече не прониква достатъчно количество слънчеви лъчи. Затова Виденман и колегите му смятат, че излъчвайки червени, жълти и оранжеви лъчи, коралите се опитват да получат повече светлина за своите симбиотични водорасли, за да могат след това да пуснат процеса фотосинтеза. „Напълно е вероятно флуоресцентните белтъци да помагат на коралите да подобряват светлинната среда на дълбокото морското дъно“, пояснява Виденман.

© Prof. Jörg Wiedenmann

Лабораторните експерименти показали, че дори в условията на пълна тъмнина някои корали не са загубили способността да изпускат светлина. Това потвърждава първоначалната хипотеза, че пигментите се използват от дълбоководните корали, за да помагат на животните да се справят с ниската осветеност.

Според учени, които не взели участие в новото изследване, то ще помогне в бъдеще да се изясни как дълбоководните корали взаимодействат с други организми от морското дъно в стресови условия.

Изследването на флуоресценцията при коралите е важно за биомедицинските пробиви в бъдеще. Например флуоресцентните белтъци могат да се използват като маркери за установяване на огнища на инфекции или други заболявания.

По-рано биолозите разкриха многообразие от флуоресценция при морските риби.