Космосът влошава зрението на астронавтите и никой не знае защо

Ивайло Красимиров

Космическите мисии стават все по-дълги, а астронавтите започват да забелязват нещо доста тревожно – колкото по-дълго стоят в космическото пространство, толкова повече се влошава зрението им. Джон Филипс, който прекара на Международната космическа станция 6 месеца, се оплаква от рязко влошаване на зрението си. Той не е единствен. 80% от астронавтите се оплакват от т. нар. Синдром на вътречерепното налягане, който води до зрителни увреждания.

Името на синдрома показва една от възможните причини за увреждане на зрението, но това въобще не е доказано. Филипс е преминал през задълбочени изследвания с ЯМР и сканиране на ретината. Изследванията показали, че задната част на очите му е сплескана, а ретината е избутана напред. Очният му нерв е бил възпален. В очите му са открити хороидални гънки, нещо като “стрии” на очите.

Според лекарите това може да е предизвикано от увеличено налягане в мозъка по време на полет, което вероятно се дължи на ниското равнище на гравитация в космоса.

На земята е трудно да се анализират причините за повишаващото се вътречерепно налягане и учените считат, че това трябва да стане на място, в космическия кораб. Това обаче съвсем не е лесно, защото има само два начина за измерване на вътречерепното налягане – чрез пункция на гръбначния мозък или като се пробие дупка в черепа. Да се направи нещо подобно в космоса може да е много опасно или дори невъзможно, защото има сериозен риск от инфектиране.

Учените правят всичко възможно, за да открият причините за появата на синдрома на влошено зрение при астронавтите тук на Земята. Те симулират ситуации, при които вътрешноочното налягане се увеличава или при които се симулира липса на гравитация за няколко секунди. Засега обаче, нищо от това което се прави не е дало резултат.

От НАСА казват, че влошаването на зрението при дълги полети е една от причините, които все още възпират плановете за пилотиран полет до Марс. Полетът до Червената планета ще продължи между 6 и 9 месеца и това може да доведе до загуба на 50% от зрението на астронавтите по време на полета.

Рос Етиер, биоинженер в Технологичния университет на Джорджия разработва механизъм, който ще издърпва течностите от човешкото тяло към краката по време на полет. Все още не е ясно какви размери ще има този механизъм и колко често през деня астронавтите ще трябва да го носят. Има надежда чрез този уред да се регулира налягането в мозъка на астронавтите, без да се прибягва до сложни и опасни операции по време на полет.