Кой живее в брадата?

Наистина ли брадата на човека е толкова мръсна, колкото тоалетната, кой живее в брадата и как учените са изследвали мъжката растителност?

Преди около месец медиите съобщиха страшната за осъзнаване вест: в човешката брада живеят не по-малко бактерии, отколкото в канализацията.

„В някои бради се съдържат повече екскременти, отколкото в тоалетната, свидетелства шокиращо изследване“, пише Mirror. „Някои бради са мръсни като тоалетни“, предупреждават и от изданието metro.co.uk.

Кратка справка из мрежата води към източника на бомбата – това били журналистите от един тв канал в американския щат Ню Мексико, които взели няколко проби от бради на доброволци и ги отнесли в лабораторията Quest Diagnostics.

Микробиологът Джон Голобик съобщил, че в пробите са открити стомашни бактерии: „Това са типове, които може да се открият във фекалиите.“

Това изказване било достатъчно таблоидите да открият нечистота в растителността по мъжките лица. А между другото компанията Quest Diagnostics не е изследователска организация и само предоставя услуги на докторите и болниците.

Във всеки случай повод за притеснения няма.

Сериозни научни изследвания на микробите, живеещи в човешката брада, има, тоест човечеството много добре си представя какво живее там. И отдавна е известно, че човешката кожа е убежище за огромна общност от микроби, включително и ешерихия коли, срещаща се в стомаха на човека и други топлокръвни организми.

През 2000 г. в сп. Anaesthesia било публикувано изследване, посветено на това, как хирургичните маски, поставяни по време на операции, събират бактерии и основното – как наличието на брада влияе на техния брой. В хода на експерименти учените изяснили колко бактерии падат от маската, когато случайно я местят на лицата си брадати мъже, жени или бръснати мъже.

Установено било, че от маските на брадатите мъже се сипят доста повече микроби, отколкото от маските на гладко избръснатите. Това е особено забележимо, когато човек случайно раздвижи маската.

Те изясниха, че брадатите мъже носят повече бактерии, отколкото бръснатите или жените. И брадатите хирурзи в маски сипят повече организми от брадите си по време на движения“, казва проф. Антъни Хилтън от Астънския университет (Великобритания). По думите му няма нищо страшно в това, че в брадата се срещат различни бактерии. „Върху кожата могат да се открият 20 000 бактерии, така че и в това няма нищо опасно“, допълва той.

„За това, кой живее там, съм се замислял не повече, отколкото за прочие повърхности и вътрешността на своето тяло – разказва пред Газета.Ru притежателят на една от най-колоритните бради сред руския научен свят – проф. Михаил Гелфанд, зам.-директор по наука в Института по проблемите на предаването на информацията. – „Проектът „Човешки микробиом“ е изучавал микробиома на космите от главата и е открил там много цианобактерии.“

По думите му, за да не се множи фауната в брадата, е необходимо да се спазват обичайните хигиенни мерки. „Ако роните трохи в брадата си, със сигурност там ще се завъди някой да ги яде“, констатира ученият.

Брадата като обект на научни изследвания фигурира в научните публикации не толкова често. Например през 2012 година учените от Централния институт за медицина в Германия си задали въпроса, може ли по анализа на космите от брадата да се разбере колко отдавна е пил нейният притежател.

С помощта доброволци, които били помолени да пият алкохол, а след това да се обръснат, станало ясно, че следи от етилглюкурониди, продукти от разпадането на алкохола, в брадата се появяват девет часа след пиенето и се съхраняват в продължение на осем-десет дни.