„Лаплас – П“ – руският план за посещение на Ганимед

Ивайло Красимиров

След години на колебания и протести от научната общност, най-накрая НАСА започна формалната подготовка за изпращане на космически апарат, който първоначално да бъде в орбита около луната на Юпитер Европа. Сега става ясно, че руската космическа програма също предвижда да бъде навестена луна на Юпитер, но руснаците се интересуват от Ганимед.

В промоционално видео качено и на YouTube,  Руската космическа агенция, дискутира възможността за апарат който първо да обикаля около Ганимед, а след това и да каца на най-голямата луна от Слънчевата система. Все още няма точни дати за проекта „Лаплас – П“, но неофициално се говори за изстрелване на апарата още през 2023. Според руските учени, Ганимед може би има по-добри шансове за форми на живот в сравнение с Европа.

И двете луни на Юпитер имат големи океани под повърхността си. В НАСА считат, че големият океан на Европа е по-близо до повърхността и има вътрешни източници за затоплянето му, а това го прави по-подходящ за приютяване на някакви форми на живот.

Изпращането на апарат до Ганимед изисква много усилия и много средства. Ресурсите определено са проблем, а руската космическа програма е в нещо като застой през последните години. Програмата не е осъществила междупланетарна  мисия през последните 30 години, откакто през 1984 изпратиха сондата Вега 2 до Венера и Халеевата комета.

Юпитер има доста луни, но за да се стигне до тях трябва да се преодолее освен гигантското разстояние от Земята също и силната радиация.

• Раша няма да може да направи нищо повече в космоса! Това е нация със затихващи функции!!! Жалко за динамичното начало!

Данаил Йорданов 4 август 2016 20:35 Отговор