Лазерна камера може да снима зад ъгли

NPG Press
Димитър Димитров

Вече няма къде да се скрием. Камера, която е способна да прехваща единични фотони, може да проследява обекти, движещи се зад ъгли, дори и когато са напълно извън полезрението ѝ. Това устройство може да бъде използвано за спасителни мисии, или да бъде инсталирано в коли, за да засича странично приближаващи автомобили.

Камерата е дело на учени от Единбургския университет Хериът-Ват. Може да заснеме позицията на отделен фотон с 20 млрд. кадъра в секунда. Преди време, тази прецизност е позволила на учените да заснемат движението на лазерен лъч, но новият трик е още по-интересен.

Първо се пуска лазерен лъч в близост до ъгъла, зад който трябва да се заснеме. Светлината се отразява от от земята и произвежда сферично „ехо“ от само няколко фотона. Обикновено такова нещо не би трябвало да може да бъде засечено, но тази камера не среща никакви проблеми.

Докато ехото се разпространява, част от него минава зад ъгъла и се отразява в скрития обект – в експеримента това е бил 30-сантиметров стиропорен модел на човек. Последвалото ехо също започва да се разпространява и в един момент достига полезрението на камерата, която се намира точно до лазера.

Прехващането на единично ехо не е достатъчно за различаване на различни обекти, защото светлината се отразява във всичко, включително и стени. За да преодолеят този проблем, учените изпращали 67 млн. лазерни импулса в секунда. Докато обектът се движи, сигналът на ехото се променя и по този начин камерата го улавя.

Изследователите провели експеримента си на тъмно, но чрез използването на инфрачервен лазер и филтър би трябвало да работи и на светло. В момента учените работят върху портативна система, която може да засича обекти на по-дълги разстояния и такава, която да прехваща по няколко обекта наведнъж. Тази технология ще бъде полезна за сканиране на сгради при спасителни операции или като ранна предупредителна система за коли, която ще уведомява за неочаквани препятствия на пътя.

New Scientist