Магнитната инверсия на Слънцето ще отнеме година-две

© NASA

Процесът по смяна на полярността на слънчевото магнитно поле ще продължи една-две години, а не три седмици, каквито съобщения имаше в сряда.

Това „преобръщане” няма да се отрази по никакъв начин на Земята, нито на Слънчевата система като цяло, казва за РИА Новости астрофизикът Сергей Богачьов от Физическия институт „Лебедев” към Руската академия на науките.

„Процесът по смяна на полюсите е бавен и постепенен, в него няма граници: сега полето е едно, а след минута – друго. След това едната полярност постепенно се измества от полето на другата полярност, дълго време на Слънцето съществуват полета на северна и южна полярност. И в даден момент едните полета стават повече, а другите съвсем изчезват”, казва Богачьов.

Много издания в сряда съобщиха, че след две-три седмици магнитното поле ще се смени с противоположното, което ще бъде съпровождано с мощни магнитни бури на Земята. Още през август учените от слънчевата обсерватория на Станфордския университет заявиха, че на Слънцето са се появили признаци за началото на инверсия, което се случва в пика на 11-годишния цикъл на слънчева активност.

Богачьов пояснява, че измененията се отнасят само за един компонент от слънчевото поле – диполното, което е много слабо. „Става дума за много слаби полета, за диполното поле – то е около 1 гаус, това поле е сравнимо със земното и е с 1000 пъти по-слабо от полето на слънчевите петна”, казва ученият.

Смяната на полярността може да отнеме още година или две, но този процес по никакъв начин няма да се отрази на земните жители.

„Ако вземем слънчевата магнитограма, където с червено се обозначават областите на северна полярност (тоест където силовите линии излизат от Слънцето), а със син цвят – южната полярност, то на полюсите ще видим мозайка от червени и сини петна. И в един момент червеното започва да доминира над синьото. Това ще стане след година-две”, отбелязва ученият.

Карта на магнитното поле на Слънцето по данни на слънчевата обсерватория Уилкокс.