Малките астероиди се оказаха огромна заплаха

Астероидът 1950 DA, изследван от учените.
© NASA

Малките, бързо въртящи се астероиди от няколко съставящи ги камъни могат да бъдат много опасни.

Последните се крепят помежду си от много слаби сили и приближението им към Земята, както и опитите да се промени траекторията на движението им могат да доведат до разпадане на астероида на няколко не по-малко опасни отломки.

Някои астероиди всъщност се явяват купища развалини, а не една плътна каменна порода. Когато разрушените в хода на някакви процеси астероиди започнат да се въртят бързо (един оборот на всеки 2,12 часа за обект с диаметър по-малко от 10 километра), по-големите камъни привличат по-малките. Така частите отново се обединяват в ново тяло.

Но някои обекти са изменили представата на учените за този важен предел на скоростта. В началото на 2014 г. Чан-Као Чан от Тайванския национален централен университет изучил астероида (335433) 2005 UW163, който, както се оказало, извършва един оборот за 1,3 часа.

Сега екипът на Бен Розитис от университета на Тенеси в Нюкясъл изучил астероида с диаметър 1,1 км с името (29075) 1950 DA. Той може да се сблъска със Земята през 2880 г. (вероятността се оценява на 1:300

Радиолокационни наблюдения показали, че астероидът има висока отражателна способност. Това дало основание да се смята, че космическото тяло се състои основно от метал. Но Розитис и колегите му измерили плътността на астероида и тя се оказала значително по-ниска, отколкото се очаквало. Измерванията показали: астероидът се явява само част от пореста баластра, покрита с пясъчни частици реголит.

В същото време той извършва един оборот за 2,1 часа, тоест върти се с толкова висока скорост, че теоретично силата на тежестта или триенето не биха позволили на тази купчина отломки да остане едно цяло.

Компютърен модел, показващ как силите на сцепление задържат заедно купчина камъни.