Математическо доказателство заема 200 терабайта

Суперкомпютърът Stampede. © University of Texas

Учени обявиха, че са получили най-голямото по размер доказателство на теорема, съобщава Nature.

То е получено с помощта на суперкомпютъра Stampede в Тексаския университет и заема 200 терабайта, което е приблизително равно на всички цифровизирани текстове, съхранявани сега в Библиотеката на американския Конгрес.

Учените са подготвили компресирана версия на доказателството с обем само 68 гигабайта, което може да се свали и провери на обикновен компютър само за 30 000 часа.

проблем на булевите Питагорови тройки

Днес получаването с помощта на суперкомпютри на доказателства на математически теореми, които хората никога не могат да проверят ръчно, се среща все по-често, но обем на доказателство от 200 терабайта така или иначе изглежда невероятно. Миналият рекорд е била само 13 гигабайта.

Задачата, която е изисквала такова колосално доказателство, е известна като „проблем на булевите Питагорови тройки“.

Тя се формулира по следния начин: може ли да се оцвети всяко цяло положително число в червен или син цвят така, че да не остане нито една тройка числа, удовлетворяващи равенството a2 + b2 = c2 и оцветена в един цвят.

В статия, публикувана на сайта arXiv.org, учените съобщават, че спазването на това изискване е възможно само за числата от 1 до 7824, след което то става неизпълнимо.

Работата на суперкомпютъра по проверка на всички възможни варианти за оцветяване е отнела около два дни, след това решението било проверено с друга програма.

Математика